J 2018

Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie

LUKAS, Josef and Kateřina LOJDOVÁ

Basic information

Original name

Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie

Name (in English)

Classroom management: approaches, fields, strategies

Authors

LUKAS, Josef (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2018, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00101070

Organization unit

Faculty of Education

DOI

http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1180

Keywords (in Czech)

management třídy; řízení třídy; kázeň; klima školní třídy; učitel; výuková interakce, vztah učitele a žáků; žáci.

Keywords in English

:classroom management; discipline; classroom climate; teacher; teaching interaction

Tags

Reviewed
Změněno: 13/1/2020 11:42, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Přehledová studie se zabývá systematizací poznatků ke  konceptu řízení třídy (classroom management). Řízení třídy představuje jako komplexní fenomén vytváření podmínek pro vyučování a učení, facilitaci procesu učení a hodnocení jeho průběhu a výsledků. Rozmanité zahraniční i domácí teoretické a výzkumné poznatky k této problematice strukturuje do tří obecných dichotomií. První z nich jsou základní přístupy k řízení třídy, které lze označit za behavioristické či humanistické. Druhou dichotomii tvoří oblasti řízení třídy, kterými jsou management chování (behavioral management) a management výuky (instructional management). Třetí dichotomie zahrnuje konkrétnější strategie řízení třídy, které jsou popsány skrze proaktivní a reaktivní přístupy učitele.

In English

Th is review study is concerned with the systematisation of present knowledge on the concept of classroom management. Classroom management is the complex phenomenon of the creation of the conditions for teaching and learning, the facilitation of the learning process and the assessment of its course and results. Th e study structures a diverse range of fi nding in domestic and foreign specialist literature into three general dichotomies. Th e fi rst of these are the basic approaches to classroom management, which may be considered behaviourist or humanist. Th e second dichotomy arises in the areas of classroom management, defi ned as behavioural management and instructional management. Th e third dichotomy involves more concrete strategies of classroom management, which are described in terms of the proactive or reactive approaches of the teacher.

Links

GA16-02177S, research and development project
Name: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
Displayed: 1/11/2024 15:20