J
2018
Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie
LUKAS, Josef and Kateřina LOJDOVÁ
Basic information
Original name
Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie
Name (in English)
Classroom management: approaches, fields, strategies
Authors
LUKAS, Josef (203 Czech Republic, belonging to the institution) and
Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2018, 0031-3815
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00101070
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
management třídy; řízení třídy; kázeň; klima školní třídy; učitel; výuková interakce, vztah učitele a žáků; žáci.
Keywords in English
:classroom management; discipline; classroom climate; teacher; teaching interaction
V originále
Přehledová studie se zabývá systematizací poznatků ke konceptu řízení třídy (classroom management). Řízení třídy představuje jako komplexní fenomén vytváření podmínek pro vyučování a učení, facilitaci procesu učení a hodnocení jeho průběhu a výsledků. Rozmanité zahraniční i domácí teoretické a výzkumné poznatky k této problematice strukturuje do tří obecných dichotomií. První z nich jsou základní přístupy k řízení třídy, které lze označit za behavioristické či humanistické. Druhou dichotomii tvoří oblasti řízení třídy, kterými jsou management chování (behavioral management) a management výuky (instructional management). Třetí dichotomie zahrnuje konkrétnější strategie řízení třídy, které jsou popsány skrze proaktivní a reaktivní přístupy učitele.
In English
Th is review study is concerned with the systematisation of present knowledge on the concept of classroom management. Classroom management is the complex phenomenon of the creation of the conditions for teaching and learning, the facilitation of the learning process and the assessment of its course and results. Th e study structures a diverse range of fi nding in domestic and foreign specialist literature into three general dichotomies. Th e fi rst of these are the basic approaches to classroom management, which may be considered behaviourist or humanist. Th e second dichotomy arises in the areas of classroom management, defi ned as behavioural management and instructional management. Th e third dichotomy involves more concrete strategies of classroom management, which are described in terms of the proactive or reactive approaches of the teacher.
Links
GA16-02177S, research and development project | Name: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy | Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education |
|
Displayed: 1/11/2024 15:20