CÍDLOVÁ, Hana a Jiří ŠIBOR. Hidden Risks of (School) Chemical Laboratory. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. 10th International Conference on Education and New Learning Technologies. 1. vyd. Palma, Mallorca, Spain: IATED Academy, 2018. s. 9011-9015. ISBN 978-84-09-02709-5. doi:10.21125/edulearn.2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hidden Risks of (School) Chemical Laboratory
Autoři CÍDLOVÁ, Hana (203 Česká republika, domácí) a Jiří ŠIBOR (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Palma, Mallorca, Spain, 10th International Conference on Education and New Learning Technologies, od s. 9011-9015, 5 s. 2018.
Nakladatel IATED Academy
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00103362
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-84-09-02709-5
ISSN 2340-1117
Doi http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2018
UT WoS 000531474303072
Klíčová slova anglicky Chemistry; laboratory; safety; intoxication; health
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 26. 1. 2021 10:00.
Anotace
The article deals with a quite usual laboratory activity – pipetting. This method of measuring the volume of liquids appears to be relatively safe in comparison with other chemical operations. But, on the other hand, the use of classical glass pipettes is connected with many security and health risks. The usual chemical hazards associated with inhalation of the pipetted substance or its intrusion into the mouth are repeatedly mentioned to the pupils and students and they are trained to prevent these situations. However, the health risks associated with the use of glass pipettes are being nearly never mentioned at schools, and that is why Czech pupils and students are aware of them only exceptionally. In the introduction to our article we explain the safety risks and health risks, advantages and disadvantages associated with different pipetting methods. Afterwards, we do analyze the results of a questionnaire survey between the students of chemistry teaching, focused on their favorite pipetting method and reasons to their decision. The last part of our research is the analysis of the results of different methods of pipetting carried out by the 3rd grade students of chemistry teaching at Faculty of Education, Masaryk University, Czech Republic. The analysis is focused on the correctness of pipetting (mean value of the pipetted volume) and accuracy of pipetting (relative standard deviation in repeated pipetting of the same volume).
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005366, interní kód MUNázev: Podpora rozvoje digitální gramotnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
2110.pdf   Verze souboru Válek, J. 31. 7. 2018

Práva

Právo číst
 
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Jiří Šibor, Ph.D., učo 2697
  • osoba doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr., učo 761
  • osoba Dana Nesnídalová, učo 831
Atributy
 
Vytisknout
Požádat autora o autorský výtisk Zobrazeno: 8. 3. 2021 11:24