SORGER, Brigitte, Pavla MAREČKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Helena HRADÍLKOVÁ, Rainer HAWLIK, Barbara HOLUB, Christian ASPALTER, Elisabeth FURCH and Sandra REITBRECHT. Bildungssprachliche Handlungen beobachten. Eine Handreichung zum Einsatz von Beobachtungsbögen und zur sprachaufmerksamen Unterrichtsgestaltung. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 125 pp. ISBN 978-80-210-8848-1. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bildungssprachliche Handlungen beobachten. Eine Handreichung zum Einsatz von Beobachtungsbögen und zur sprachaufmerksamen Unterrichtsgestaltung
Authors SORGER, Brigitte, Pavla MAREČKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Helena HRADÍLKOVÁ, Rainer HAWLIK, Barbara HOLUB, Christian ASPALTER, Elisabeth FURCH and Sandra REITBRECHT.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 125 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language German
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-8848-1
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 3/8/2018 11:53.
Abstract (in Czech)
Klíčovým faktorem v oblasti vzdělávání je osvojení vzdělávacího jazyka, resp. jazyka výuky, kterým se rozumí formální jazykový rejstřík, který je odlišný od běžné hovorové formy komunikace. Vyznačuje se vyšší mírou koncepční gramotnosti a specializovanou slovní zásobou. Od odborného jazyka se liší tím, že je přístupný všem účastníkům školního vzdělávání. Umožňuje žákům verbálně prezentovat znalosti a poznatky, stejně jako je vysvětlit a zdůvodnit. Aby byli žáci schopni realizovat řečová jednání v kontextu vzdělávacího jazyka (v jazyce mateřském i cizím), musí si osvojit specializovanou slovní zásobu a strukturované jazykové prostředky. Předložená publikace je výstupem dvouletého bilaterálního projektu mezi PH Vídeň a KNJ PdF Masarykovy univerzity, v níž je koncept vzdělávacího jazyka popsán a učitelům různých předmětů školního vzdělávání v Rakousku a Česku (zde zejména v oblasti němčiny jako cizího jazyka) nabídnut soubor pozorovacích listů, které jim usnadní indikovat úroveň vzdělávacího jazyka u svých žáků. Zároveň jim jsou zde dány k dispozici vzorové výukové scénáře, dle kterých mohou učitelé inovovat vlastní výuku ve smyslu intenzivnější podpory vzdělávacího jazyka.
Abstract (in English)
The key factor in the field of education is the acquisition of the language in education by which we mean the formal register different from spoken language. It is characterised by a higher level of conceptual literacy and by specialised vocabulary. It differs from technical language by being accessible to all the participants of school education. In order to realise speech acts in the context of the language of instruction (both in their mother tongue and in a foreign language) pupils have to acquire specialised vocabulary and functional language. The present publication is the outcome of a two-year bilateral project between University College of Teacher Education in Vienna and The Department of German Language at the Faculty of Education of Masaryk University. The concept of the language of instruction is described and a set of observation forms is provided for teachers of various subjects both from Austria and the Czech Republic to allow them determine the level of the language of instruction in their pupils. In addition, sample teaching scenarios are provided for the innovation of teaching aimed at fostering the language of instruction.
PrintDisplayed: 28/3/2024 21:34