Detailed Information on Publication Record
2018
Measurement of career-specific parental behaviors perceived by Czech adolescents
HLAĎO, Petr and Stanislav JEŽEKBasic information
Original name
Measurement of career-specific parental behaviors perceived by Czech adolescents
Name in Czech
Měření kariérově-specifického rodičovského chování vnímaného českými adolescenty
Authors
HLAĎO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00101099
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
kariérově-specifické rodičovské chování; rodičovské podpora; rodičovské chování; Parent Career Behavior Checklist; vliv rodiny; volba vzdělávání; volba povolání
Keywords in English
career-specific parental behaviors; parental support; parental behavior; Parent Career Behavior Checklist; family influences; educational choice; career choice
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/4/2019 13:20, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Parents are considered to be the main stakeholders for adolescents, helping them in their educational and career choices. Although theoretical and empirical studies have pointed out the links between career-specific parental behaviors and the career development of adolescents, there has been a lack of research in this area in the Czech Republic. One of the reasons is the absence of an instrument that would enable measurement of parental behaviors. Therefore, the aim of the present study is to provide a tool for measuring career-specific parental behaviors in the Czech environment—the Parent Career Behavior Checklist (PCBC)—to verify its psychometric properties and explore the associations between career-specific parental behaviors and selected demographic and school-related variables. The data collection took place in June 2017 and the participants were students in the Vysočina Region in vocational upper-secondary schools finishing with school-leaving examinations or apprenticeship certificates (N = 501). Participant age ranged from 15 to 21 years (M = 17.19, SD = 1.10). The results show that the Czech version of the PCBC is an internally consistent and structurally valid tool for measuring two dimensions of career-specific parental behavior—(psychosocial) support and (instrumental) action. It was confirmed that mothers were more engaged in educational or career choices than fathers were; mothers having tertiary education was an advantage for adolescents, which is reflected in increased support and action; and lower levels of support and action were perceived by adolescents who for various reasons were living exclusively with their fathers.
In Czech
Rodiče jsou považováni za hlavní partnery adolescentů, kteří jim pomáhají při volbě vzdělávací a profesní dráhy. Přestože teoretické a empirické práce poukazují na souvislosti mezi kariérově-specifickým rodičovským chováním a kariérovým rozvojem adolescentů, v českém prostředí výzkum v této oblasti chybí. Jednou z příčin je absence nástroje, který by umožňoval rodičovské chování měřit. Cílem současné studie proto je do českého prostředí přinést nástroj pro měření rodičovského chování Parent Career Behavior Checklist (PCBC), ověřit jeho psychometrické vlastnosti a prozkoumat asociace kariérově-specifického rodičovského chování s vybranými demografickými a školními proměnnými. Sběr dat proběhl v červnu 2017 u žáků maturitních a výučních oborů odborně orientovaných vyšších sekundárních škol v Kraji Vysočina (N = 501). Věk participantů se pohyboval v rozmezí od 15 do 21 let (M = 17.19; SD = 1.10). Výsledky ukazují, že česká verze PCBC-CZ je vnitřně konzistentním a strukturně validním nástrojem měření dvou dimenzí kariérově-specifického rodičovského chování – psychosociální podpory a instrumentální pomoci. Bylo potvrzeno, že se v záležitostech volby vzdělávací a profesní dráhy v rodině více angažují matky nežli otcové; terciární vzdělání matky představuje pro adolescenty výhodu, která se projevuje ve vyšší psychosociální podpoře a instrumentální pomoci; nižší míru psychosociální podpory a instrumentální pomoci vnímají adolescenti, kteří žijí z různých důvodů výhradně se svým otcem.
Links
GA18-07537S, research and development project |
|