J 2018

Measurement of career-specific parental behaviors perceived by Czech adolescents

HLAĎO, Petr and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Measurement of career-specific parental behaviors perceived by Czech adolescents

Name in Czech

Měření kariérově-specifického rodičovského chování vnímaného českými adolescenty

Authors

HLAĎO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00101099

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

kariérově-specifické rodičovské chování; rodičovské podpora; rodičovské chování; Parent Career Behavior Checklist; vliv rodiny; volba vzdělávání; volba povolání

Keywords in English

career-specific parental behaviors; parental support; parental behavior; Parent Career Behavior Checklist; family influences; educational choice; career choice

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 11/4/2019 13:20, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Parents are considered to be the main stakeholders for adolescents, helping them in their educational and career choices. Although theoretical and empirical studies have pointed out the links between career-specific parental behaviors and the career development of adolescents, there has been a lack of research in this area in the Czech Republic. One of the reasons is the absence of an instrument that would enable measurement of parental behaviors. Therefore, the aim of the present study is to provide a tool for measuring career-specific parental behaviors in the Czech environment—the Parent Career Behavior Checklist (PCBC)—to verify its psychometric properties and explore the associations between career-specific parental behaviors and selected demographic and school-related variables. The data collection took place in June 2017 and the participants were students in the Vysočina Region in vocational upper-secondary schools finishing with school-leaving examinations or apprenticeship certificates (N = 501). Participant age ranged from 15 to 21 years (M = 17.19, SD = 1.10). The results show that the Czech version of the PCBC is an internally consistent and structurally valid tool for measuring two dimensions of career-specific parental behavior—(psychosocial) support and (instrumental) action. It was confirmed that mothers were more engaged in educational or career choices than fathers were; mothers having tertiary education was an advantage for adolescents, which is reflected in increased support and action; and lower levels of support and action were perceived by adolescents who for various reasons were living exclusively with their fathers.

In Czech

Rodiče jsou považováni za hlavní partnery adolescentů, kteří jim pomáhají při volbě vzdělávací a profesní dráhy. Přestože teoretické a empirické práce poukazují na souvislosti mezi kariérově-specifickým rodičovským chováním a kariérovým rozvojem adolescentů, v českém prostředí výzkum v této oblasti chybí. Jednou z příčin je absence nástroje, který by umožňoval rodičovské chování měřit. Cílem současné studie proto je do českého prostředí přinést nástroj pro měření rodičovského chování Parent Career Behavior Checklist (PCBC), ověřit jeho psychometrické vlastnosti a prozkoumat asociace kariérově-specifického rodičovského chování s vybranými demografickými a školními proměnnými. Sběr dat proběhl v červnu 2017 u žáků maturitních a výučních oborů odborně orientovaných vyšších sekundárních škol v Kraji Vysočina (N = 501). Věk participantů se pohyboval v rozmezí od 15 do 21 let (M = 17.19; SD = 1.10). Výsledky ukazují, že česká verze PCBC-CZ je vnitřně konzistentním a strukturně validním nástrojem měření dvou dimenzí kariérově-specifického rodičovského chování – psychosociální podpory a instrumentální pomoci. Bylo potvrzeno, že se v záležitostech volby vzdělávací a profesní dráhy v rodině více angažují matky nežli otcové; terciární vzdělání matky představuje pro adolescenty výhodu, která se projevuje ve vyšší psychosociální podpoře a instrumentální pomoci; nižší míru psychosociální podpory a instrumentální pomoci vnímají adolescenti, kteří žijí z různých důvodů výhradně se svým otcem.

Links

GA18-07537S, research and development project
Name: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Czech Science Foundation

Files attached