MUSILOVÁ, Martina. Stanislavski in Dialogical Acting with the Inner Partner – In the Neighbourhood with Brecht. Stanislavski Studies. Routledge Taylors & Francis Online, 2018, Volume 6, No 1, p. 79-83. ISSN 2056-7790.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stanislavski in Dialogical Acting with the Inner Partner – In the Neighbourhood with Brecht
Name in Czech Stanislavskij v Dialogickém jednání s vnitřním partnerem - V sousedství s Brechtem
Authors MUSILOVÁ, Martina.
Edition Stanislavski Studies, Routledge Taylors & Francis Online, 2018, 2056-7790.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Stanislavskij, Brecht, Vyskočil, herectví, Dialogické jednání s vnitřním partnerem, distancování
Keywords in English Stanislavski, Brecht, Vyskočil, acting, Dialogical Acting with the Inner Partner, experiencing, distancing
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Changed: 20/1/2019 02:23.
Abstract
The study introduces a discipline, Dialogical Acting with the Inner Partner, which explores a double existence of an actor in the role and the ability of identifying with the role or distancing from it. The principle of identifying corresponds with Stanislavski’s concept of acting of experiencing and the truthful presence on the stage. The principle of distancing is based on anti-illusionist principles of Brechtian and Russian avant-garde theatre. The integration of these antithetic principles is enabled by the actor’s inner partner (inner spectator) which is understood as an integral component of a triadic concept, author–actor–spectator. The discipline was founded by Czech alternative actor, writer and pedagogue Ivan Vyskočil.
Abstract (in Czech)
Studie seznamuje s disciplínou Dialogické jednání s vnitřním partnerem, která využívá dvojí existenci herce v roli a možnosti identifikace se s rolí nebo distancování se od ní. Princip identifikace koresponduje se Stanislavského konceptem herectví prožívání a pravdivé přítomnosti na jevišti. Princip distancování se se opírá o antiiluzivní principy brechtovského divadla a divadla ruské avantgardy. Integraci těchto protichůdných principů umožňuje herci vnitřní partner (vnitřní divák), který je chápán jako integrální součást triadického konceptu autor.herec-divák. Disciplína Dialogické jednání s vnitřním partnerem byla založena českým hercem, spisovatelem a pedagogem Ivanem Vyskočilem.
PrintDisplayed: 20/7/2024 09:33