DOHNAL, Josef a Assel ABAGANOVA. Odraz kategorie prostoru a času jako základ formování autorského světa v díle V. Pelevina Svatá kniha vlkodlaka. Opera Slavica. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč. 28, č. 1, s. 5-15. ISSN 1211-7676.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Odraz kategorie prostoru a času jako základ formování autorského světa v díle V. Pelevina Svatá kniha vlkodlaka
Název anglicky The Depiction of the Categories of Space and Time as the Basis of Forming the Authorś World in the novel Svyashchennaya kniga oborotnja by V. Pelevin
Autoři DOHNAL, Josef (203 Česká republika, garant, domácí) a Assel ABAGANOVA (398 Kazachstán, domácí).
Vydání Opera Slavica, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1211-7676.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00103495
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky V.Pelevin; Svatá kniha vklkodlaka; čas; prostor; chronotop; lexém; postmodernizmus, svatá kniha vlkodlaka
Klíčová slova anglicky V. Pelevin; Sacred Book of the Werewolf; rime; space; chronotope; lexeme; postomodernism
Štítky RIV - zkontrolováno, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 11. 3. 2019 13:36.
Anotace
Článek se zabývá problematikou pojetí času v románu V. Pelevina Svatá kniha vlkodla¬ka. Kategorie času je jedna z hlavních kategorií tohoto díla. Autoři charakterizují funkci času a prostoru v díle a zkoumají lexikální prostředky zachycení kategorie času, vyčleňují jednotlivé lexémy a provádějí kvantitativní analýzu jejich užití v románu. Spisovatel si pohrává s událostmi i místy a časem děje a uvádí je do složitých vztahů. Vykreslení času a prostoru v románu není zrcadlovým odrazem reálného času a reálného prostoru - autor v naraci využívá úryvky času a mění místa děje (dílčí chronotopy), čímž sice narušuje časovou a prostorovou kontinuitu narace, současně však odkazuje ke kontinuitě lidského bytí. Časté odkazy na události a hrdiny jiných Pelevinových děl ukazují na to, že autor rekonstruuje myšlenky, které vyjádřil již dříve v jiných dílech. Zvláštnosti obrazovaného chronotopu dokazují, že Pele vin tímto způsobem vytváří a současně přesahuje postmodernistický text.
Anotace anglicky
The article discusses the use of the time concept in Pelevin's work The Sacred Book of the Werewolf. The category of time is one of the leading categories of this work. The authors try to characterise the function of time and space in the novel and study the lexemes expressing the categories of time making also a quantitative analyse of them. The writer plays with events, with space and time and puts them into a complicated interaction. The depiction of time and space in the novel does not reflect any real time and space-Pelevin in his narration uses passages of time and changes the space (builds partial chronotopes) violating the temporal and spatial continuity of narration which, on the other hand, helps him to suggest a continuality of human being. Frequent references to the events and heroes of other works by Pelevin show that the writer reproduces again the thoughts that were expressed in his other works earlier. The specific features of the depicted chronotope prove that Pelevin creates a postmodern text transcending it at the same time.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 10:27