DOHNAL, Josef and Assel ABAGANOVA. Odraz kategorie prostoru a času jako základ formování autorského světa v díle V. Pelevina Svatá kniha vlkodlaka (The Depiction of the Categories of Space and Time as the Basis of Forming the Authorś World in the novel Svyashchennaya kniga oborotnja by V. Pelevin). Opera Slavica. Brno: Masarykova univerzita, 2018, vol. 28, No 1, p. 5-15. ISSN 1211-7676.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odraz kategorie prostoru a času jako základ formování autorského světa v díle V. Pelevina Svatá kniha vlkodlaka
Name (in English) The Depiction of the Categories of Space and Time as the Basis of Forming the Authorś World in the novel Svyashchennaya kniga oborotnja by V. Pelevin
Authors DOHNAL, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Assel ABAGANOVA (398 Kazakhstan, belonging to the institution).
Edition Opera Slavica, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1211-7676.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00103495
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) V.Pelevin; Svatá kniha vklkodlaka; čas; prostor; chronotop; lexém; postmodernizmus, svatá kniha vlkodlaka
Keywords in English V. Pelevin; Sacred Book of the Werewolf; rime; space; chronotope; lexeme; postomodernism
Tags RIV - zkontrolováno, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 11/3/2019 13:36.
Abstract
Článek se zabývá problematikou pojetí času v románu V. Pelevina Svatá kniha vlkodla¬ka. Kategorie času je jedna z hlavních kategorií tohoto díla. Autoři charakterizují funkci času a prostoru v díle a zkoumají lexikální prostředky zachycení kategorie času, vyčleňují jednotlivé lexémy a provádějí kvantitativní analýzu jejich užití v románu. Spisovatel si pohrává s událostmi i místy a časem děje a uvádí je do složitých vztahů. Vykreslení času a prostoru v románu není zrcadlovým odrazem reálného času a reálného prostoru - autor v naraci využívá úryvky času a mění místa děje (dílčí chronotopy), čímž sice narušuje časovou a prostorovou kontinuitu narace, současně však odkazuje ke kontinuitě lidského bytí. Časté odkazy na události a hrdiny jiných Pelevinových děl ukazují na to, že autor rekonstruuje myšlenky, které vyjádřil již dříve v jiných dílech. Zvláštnosti obrazovaného chronotopu dokazují, že Pele vin tímto způsobem vytváří a současně přesahuje postmodernistický text.
Abstract (in English)
The article discusses the use of the time concept in Pelevin's work The Sacred Book of the Werewolf. The category of time is one of the leading categories of this work. The authors try to characterise the function of time and space in the novel and study the lexemes expressing the categories of time making also a quantitative analyse of them. The writer plays with events, with space and time and puts them into a complicated interaction. The depiction of time and space in the novel does not reflect any real time and space-Pelevin in his narration uses passages of time and changes the space (builds partial chronotopes) violating the temporal and spatial continuity of narration which, on the other hand, helps him to suggest a continuality of human being. Frequent references to the events and heroes of other works by Pelevin show that the writer reproduces again the thoughts that were expressed in his other works earlier. The specific features of the depicted chronotope prove that Pelevin creates a postmodern text transcending it at the same time.
PrintDisplayed: 4/8/2024 16:24