ČERNÝ, Michal. Péče o duši jako východisko fenomenologické pedagogiky v kontextu vzdělávacích technologií (Caring for the soul as the basis of phenomenological pedagogy in the context of educational technologies). Online. In Slavomír Lesňák, Barbora Vacková. Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference. Brno: Masarykova univerzita, 2018, p. 31-40. ISBN 978-80-210-8958-7. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Péče o duši jako východisko fenomenologické pedagogiky v kontextu vzdělávacích technologií
Name (in English) Caring for the soul as the basis of phenomenological pedagogy in the context of educational technologies
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition Brno, Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference, p. 31-40, 10 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-8958-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018
Keywords (in Czech) péče o duši; PLE; SOLE; konektivismus; Patočka; Fink; heutagogika; MOOC; daty řízení učení; BI; AI
Keywords in English care for the soul; PLE; SOLE; connectivism; Patočka; Fink; heutagogy; MOOC; learning management data; BI; AI
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 25/1/2019 11:00.
Abstract
Jan Patočka staví ve své koncepci fenomenologické pedagogiky jako ústřední téma péči o duši. Tu vidí jako základ filosofie, nezbytný předpoklad pro reflexi vlastního lidského vývoje, dějin v pravém slova smyslu. Své pojetí fenomenologie ale nevztahuje pouze k otázkám ontologickým a epistemickým, ale klade je také do souvislostí s pedagogikou. Poznání se stává individualizovaným hledáním pravdy v nejkomplexnějším slova smyslu. V tomto kontextu se pokusíme zaměřit na změny, které v oblasti vzdělávání přinášejí nové technologie a technologické možnosti v oblasti vzdělávání se autonomnímu cestami. Internet a možnosti s ním spojené otevřeli cestu k budování osobního vzdělávacího prostředí (PLE), rozvoji metod jako je sebe-organizované učení prostředí (SOLE) nebo konektivismu a heutagogice. Příspěvek se pokusí právě tyto nové možnosti učení se reflektovat pomocí Patočkova konceptu péče o duši a celkového nazírání fenomenologické pedagogiky s odkazem na antinomie Eugena Finka.
Abstract (in English)
Jan Patočka builds his concept of phenomenological pedagogy as the central theme of soul care. Here he sees the basis of philosophy, a prerequisite for reflection of his own human development, history in the true sense of the word. However, its concept of phenomenology does not only address ontological and epistemological issues, but it also puts it in context with pedagogy. Knowledge becomes an individualized search for truth in the most comprehensive sense. In this context, we will try to focus on the changes that education brings in new technologies and technological opportunities in the field of autonomous education. The Internet and opportunities associated with it have opened the way to building a personal learning environment (PLE), developing methods such as self-organized learning environment (SOLE) or connectivism and heutagogy. The paper will attempt to reflect these new learning opportunities through Patočka's concept of soul care and the overall view of phenomenological pedagogy with reference to the antinomy of Eugen Fink.
Links
MUNI/A/1013/2017, interní kód MUName: Design Thinking Action Lab 2018: informační ekologie a společenská odpovědnost
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/7/2024 22:26