SLÁDEK, Petr and Jan VÁLEK. Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR (What Are the Possible Causes of TIMSS, PISA and TALIS Surveys Results in the Czech Republic). In Ota Kéhar. Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 8. 1st ed. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2018, p. 151-166. ISBN 978-80-261-0797-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR
Name in Czech Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR
Name (in English) What Are the Possible Causes of TIMSS, PISA and TALIS Surveys Results in the Czech Republic
Authors SLÁDEK, Petr and Jan VÁLEK.
Edition 1. vyd. Plzeň, Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 8, p. 151-166, 16 pp. 2018.
Publisher Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-261-0797-2
Keywords (in Czech) TIMSS; PISA; TALIS
Keywords in English TIMSS; PISA; TALIS
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc., učo 1617. Changed: 18/9/2018 09:14.
Abstract
Nelichotivé výstupy posledních šetření TIMSS a PISA v ČR, zjišťujících výsledky vzdělávání žáků, zejména v přírodních vědách, vedou nutně k analýze příčin tohoto stavu. Vedle ostatních faktorů se na základě rozboru obou zpráv zdá být nejdůležitějším prvkem zjištěné úrovně přírodovědné gramotnosti aktuální stav pedagogického sboru. Jde zejména o věkovou strukturu a specializaci učitelů pro první stupeň základní školy, u patnáctiletých žáků pak data z šetření ukazují na nízkou aprobovanost učitelů předmětů fyzika a chemie.
Abstract (in English)
Not very exhilarating outcomes of then recent TIMSS and PISA surveys in the Czech Republic, reporting on the results of pupils' education, especially in science, lead inevitably to analyze the causes of this state. The most important factor influencing the level of the scientific literacy seems to be the current status of the teaching staff. The analysis of both reports indicates that this is particularly due to the age structure and specialization of teachers for primary school and to the low number of science teachers with appropriate qualification in physics and chemistry at lower secondary schools.
PrintDisplayed: 20/7/2024 17:04