D 2018

Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR

SLÁDEK, Petr and Jan VÁLEK

Basic information

Original name

Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR

Name in Czech

Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR

Name (in English)

What Are the Possible Causes of TIMSS, PISA and TALIS Surveys Results in the Czech Republic

Edition

1. vyd. Plzeň, Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 8, p. 151-166, 16 pp. 2018

Publisher

Západočeská univerzita v Plzni

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-261-0797-2

Keywords (in Czech)

TIMSS; PISA; TALIS

Keywords in English

TIMSS; PISA; TALIS

Tags

Reviewed
Změněno: 18/9/2018 09:14, doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.

Abstract

V originále

Nelichotivé výstupy posledních šetření TIMSS a PISA v ČR, zjišťujících výsledky vzdělávání žáků, zejména v přírodních vědách, vedou nutně k analýze příčin tohoto stavu. Vedle ostatních faktorů se na základě rozboru obou zpráv zdá být nejdůležitějším prvkem zjištěné úrovně přírodovědné gramotnosti aktuální stav pedagogického sboru. Jde zejména o věkovou strukturu a specializaci učitelů pro první stupeň základní školy, u patnáctiletých žáků pak data z šetření ukazují na nízkou aprobovanost učitelů předmětů fyzika a chemie.

In English

Not very exhilarating outcomes of then recent TIMSS and PISA surveys in the Czech Republic, reporting on the results of pupils' education, especially in science, lead inevitably to analyze the causes of this state. The most important factor influencing the level of the scientific literacy seems to be the current status of the teaching staff. The analysis of both reports indicates that this is particularly due to the age structure and specialization of teachers for primary school and to the low number of science teachers with appropriate qualification in physics and chemistry at lower secondary schools.

Files attached