Detailed Information on Publication Record
2018
Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR
SLÁDEK, Petr and Jan VÁLEKBasic information
Original name
Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR
Name in Czech
Jaké jsou možné příčiny výsledků šetření TIMSS, PISA a TALIS v ČR
Name (in English)
What Are the Possible Causes of TIMSS, PISA and TALIS Surveys Results in the Czech Republic
Authors
Edition
1. vyd. Plzeň, Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 8, p. 151-166, 16 pp. 2018
Publisher
Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-261-0797-2
Keywords (in Czech)
TIMSS; PISA; TALIS
Keywords in English
TIMSS; PISA; TALIS
Tags
Reviewed
Změněno: 18/9/2018 09:14, doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
V originále
Nelichotivé výstupy posledních šetření TIMSS a PISA v ČR, zjišťujících výsledky vzdělávání žáků, zejména v přírodních vědách, vedou nutně k analýze příčin tohoto stavu. Vedle ostatních faktorů se na základě rozboru obou zpráv zdá být nejdůležitějším prvkem zjištěné úrovně přírodovědné gramotnosti aktuální stav pedagogického sboru. Jde zejména o věkovou strukturu a specializaci učitelů pro první stupeň základní školy, u patnáctiletých žáků pak data z šetření ukazují na nízkou aprobovanost učitelů předmětů fyzika a chemie.
In English
Not very exhilarating outcomes of then recent TIMSS and PISA surveys in the Czech Republic, reporting on the results of pupils' education, especially in science, lead inevitably to analyze the causes of this state. The most important factor influencing the level of the scientific literacy seems to be the current status of the teaching staff. The analysis of both reports indicates that this is particularly due to the age structure and specialization of teachers for primary school and to the low number of science teachers with appropriate qualification in physics and chemistry at lower secondary schools.