J 2018

Enabling audience participation and stimulating discussion after student presentations in English as a foreign language seminars

TŮMA, František

Basic information

Original name

Enabling audience participation and stimulating discussion after student presentations in English as a foreign language seminars

Authors

TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Linguistics and Education, Elsevier, 2018, 0898-5898

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 1.516

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00101125

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000445947700006

Keywords (in Czech)

interakce ve třídě; konverzační analýza; výuka cizího jazyka; diskuze; střídání replik

Keywords in English

classroom interaction; conversation analysis; foreign language classroom; discussion; turn-taking

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/2/2019 16:30, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Although discussions after student presentations play an important role in higher education seminars, relatively little attention has been paid to the ways in which the presenters, teachers and audience members actually interact. Building on a data set consisting of 12 videotaped follow-up discussions collected in an undergraduate English as a foreign language (EFL) seminar, this conversation-analytic study focuses on teacher practices and shows how teachers can build on previous student utterances to improve the clarity or accuracy of the discussion, or how they can create space for audience participation by inviting audience questions. The study also describes how teachers can encourage the presenters to elaborate on their answers. The findings contribute to the body of research on seminar talk by describing teacher practices utilized during discussions after student presentations.

In Czech

Ačkoliv hrají diskuse po studentských prezentacích ve vysokoškolské výuce důležitou roli, výzkum dosud věnoval relativně málo pozornosti tomu, jak prezentující, učitelé a posluchači vlastně interagují. Tato konverzačněanalytická studie vychází z 12 videozáznamů diskusí po studentských prezentacích, které byly pořízeny v kurzu angličtiny jako cizího jazyka v bakalářském stupni studia. Studie se zaměřuje na praktiky používané vyučující a ukazuje, jak učitel může stavět na předchozích replikách studentů, aby přispěl k jasnosti nebo přesnosti diskuse, nebo jak učitel může vytvořit prostor pro participaci studentů tím, že vyzývá posluchače, aby položili otázku. Studie se také zaměřuje na to, jak učitel může povzbudit prezentující k tomu, aby rozvedli svou odpověď. Zjištění prezentovaná ve studii rozšiřují poznání v oblasti interakce ve vysokoškolské výuce tím, že popisují praktiky používané učitelem během diskuzí po studentských prezentacích.

Links

GA15-08857S, research and development project
Name: Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole
Investor: Czech Science Foundation

Files attached

1-s2.0-S0898589816302455-main.pdf
Request the author's version of the file