Detailed Information on Publication Record
2018
Enabling audience participation and stimulating discussion after student presentations in English as a foreign language seminars
TŮMA, FrantišekBasic information
Original name
Enabling audience participation and stimulating discussion after student presentations in English as a foreign language seminars
Authors
TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Linguistics and Education, Elsevier, 2018, 0898-5898
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Netherlands
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 1.516
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00101125
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000445947700006
Keywords (in Czech)
interakce ve třídě; konverzační analýza; výuka cizího jazyka; diskuze; střídání replik
Keywords in English
classroom interaction; conversation analysis; foreign language classroom; discussion; turn-taking
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 8/2/2019 16:30, Dana Nesnídalová
V originále
Although discussions after student presentations play an important role in higher education seminars, relatively little attention has been paid to the ways in which the presenters, teachers and audience members actually interact. Building on a data set consisting of 12 videotaped follow-up discussions collected in an undergraduate English as a foreign language (EFL) seminar, this conversation-analytic study focuses on teacher practices and shows how teachers can build on previous student utterances to improve the clarity or accuracy of the discussion, or how they can create space for audience participation by inviting audience questions. The study also describes how teachers can encourage the presenters to elaborate on their answers. The findings contribute to the body of research on seminar talk by describing teacher practices utilized during discussions after student presentations.
In Czech
Ačkoliv hrají diskuse po studentských prezentacích ve vysokoškolské výuce důležitou roli, výzkum dosud věnoval relativně málo pozornosti tomu, jak prezentující, učitelé a posluchači vlastně interagují. Tato konverzačněanalytická studie vychází z 12 videozáznamů diskusí po studentských prezentacích, které byly pořízeny v kurzu angličtiny jako cizího jazyka v bakalářském stupni studia. Studie se zaměřuje na praktiky používané vyučující a ukazuje, jak učitel může stavět na předchozích replikách studentů, aby přispěl k jasnosti nebo přesnosti diskuse, nebo jak učitel může vytvořit prostor pro participaci studentů tím, že vyzývá posluchače, aby položili otázku. Studie se také zaměřuje na to, jak učitel může povzbudit prezentující k tomu, aby rozvedli svou odpověď. Zjištění prezentovaná ve studii rozšiřují poznání v oblasti interakce ve vysokoškolské výuce tím, že popisují praktiky používané učitelem během diskuzí po studentských prezentacích.
Links
GA15-08857S, research and development project |
|