TŮMA, František. Enabling audience participation and stimulating discussion after student presentations in English as a foreign language seminars. Linguistics and Education. Elsevier, 2018, vol. 47, No 1, p. 59-67. ISSN 0898-5898. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2018.08.004.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Enabling audience participation and stimulating discussion after student presentations in English as a foreign language seminars
Authors TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Linguistics and Education, Elsevier, 2018, 0898-5898.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 1.516
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00101125
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2018.08.004
UT WoS 000445947700006
Keywords (in Czech) interakce ve třídě; konverzační analýza; výuka cizího jazyka; diskuze; střídání replik
Keywords in English classroom interaction; conversation analysis; foreign language classroom; discussion; turn-taking
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 8/2/2019 16:30.
Abstract
Although discussions after student presentations play an important role in higher education seminars, relatively little attention has been paid to the ways in which the presenters, teachers and audience members actually interact. Building on a data set consisting of 12 videotaped follow-up discussions collected in an undergraduate English as a foreign language (EFL) seminar, this conversation-analytic study focuses on teacher practices and shows how teachers can build on previous student utterances to improve the clarity or accuracy of the discussion, or how they can create space for audience participation by inviting audience questions. The study also describes how teachers can encourage the presenters to elaborate on their answers. The findings contribute to the body of research on seminar talk by describing teacher practices utilized during discussions after student presentations.
Abstract (in Czech)
Ačkoliv hrají diskuse po studentských prezentacích ve vysokoškolské výuce důležitou roli, výzkum dosud věnoval relativně málo pozornosti tomu, jak prezentující, učitelé a posluchači vlastně interagují. Tato konverzačněanalytická studie vychází z 12 videozáznamů diskusí po studentských prezentacích, které byly pořízeny v kurzu angličtiny jako cizího jazyka v bakalářském stupni studia. Studie se zaměřuje na praktiky používané vyučující a ukazuje, jak učitel může stavět na předchozích replikách studentů, aby přispěl k jasnosti nebo přesnosti diskuse, nebo jak učitel může vytvořit prostor pro participaci studentů tím, že vyzývá posluchače, aby položili otázku. Studie se také zaměřuje na to, jak učitel může povzbudit prezentující k tomu, aby rozvedli svou odpověď. Zjištění prezentovaná ve studii rozšiřují poznání v oblasti interakce ve vysokoškolské výuce tím, že popisují praktiky používané učitelem během diskuzí po studentských prezentacích.
Links
GA15-08857S, research and development projectName: Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 7/10/2024 06:37