BERATŠOVÁ, Adriana, Kristína KRCHOVÁ, Nikola GAŽOVÁ a Michal JIRÁSEK. Framing and bias: A literature review of recent findings. Central European Journal of Management. 2016, roč. 3, č. 2, s. 23-32, 12 s. ISSN 2336-2693.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Framing and bias: A literature review of recent findings
Autoři BERATŠOVÁ, Adriana (703 Slovensko, domácí), Kristína KRCHOVÁ (703 Slovensko, domácí), Nikola GAŽOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Michal JIRÁSEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Central European Journal of Management, 2016, 2336-2693.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/16:00103582
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky framing; framing bias; debiasing; literature review
Změnil Změnil: Ing. Michal Jirásek, Ph.D., učo 348079. Změněno: 5. 9. 2018 16:38.
Anotace
Framing bias is an individual decision-making misconception caused by the fact that a person interprets the surrounding world according to a decision frame chosen by her or his subjective opinion. This article aims to review various kinds of factors that cause and affect framing or lead to debiasing, i.e. a decrease in the resulting framing bias. The objective of the study is carried out using a literature review that analyzes recent empirical studies. As a result, numerous factors are identified that according to the studies have an impact on framing. It transpires that four broader groups of these factors can be established – decision situation setup (amount of information, additional presentation of options), experience (knowledge, engagement), effort (attention, complexity, the amount of information to process) and demo-graphics (gender, nationality).
Návaznosti
MUNI/A/0878/2016, interní kód MUNázev: Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující
Investor: Masarykova univerzita, Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 9. 2024 16:17