JANÍKOVÁ, Marcela. Teacher Training from the Novice Physical Education Teacher’s Point of View. In S. Popović, B. Antala, D. Bjelica, & J. Gardašević (Eds.). Physical Education in Secondary School Researches – Best Practices – Situation. Montenegro: Faculty of Sport and Physical Education of University of Montenegro, Montenegrin Sports Academy and FIEP, 2018, p. 79-87. Mimo ediční řady. ISBN 978-9940-722-02-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teacher Training from the Novice Physical Education Teacher’s Point of View
Name in Czech Učitelské vzdělávání pohledem začínajících učitelů tělesné výchovy
Authors JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Montenegro, Physical Education in Secondary School Researches – Best Practices – Situation, p. 79-87, 9 pp. Mimo ediční řady, 2018.
Publisher Faculty of Sport and Physical Education of University of Montenegro, Montenegrin Sports Academy and FIEP
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Montenegro
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14510/18:00103595
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-9940-722-02-9
Keywords (in Czech) učitelé tělesné výchovy; vzdělávání učitelů tělesné výchovy; začínající učitelé
Keywords in English Physical education teacher; Physical education teacher education (PETE); Novice teacher
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D., učo 22233. Changed: 6/9/2018 18:17.
Abstract
The aim of this contribution is the exploration of physical education teacher training from the novice teachers’ point of view. The research sample included twenty novice physical education teachers who graduated Teacher Training in Physical Education from the Faculty of Sports Studies of Masaryk University in Brno. A semi-structured interview was chosen as a research tool. A qualitative data analysis shows that teachers suffer from shortcomings in three main areas: formal framework, content of study and human factor during study. The particular examples from each area will be analysed in detail in the part dealing with results and discussion.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je rekognoskace vzdělávání učitelů tělesné výchovy tak, jak ji vnímají začínající učitelé v praxi. Výzkumný soubor tvořilo 20 začínajících učitelů tělesné výchovy, kteří absolvovali obor Učitelství tělesné výchovy na Fakultě sportovních studií MU v Brně. Za výzkumný nástroj byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Kvalitativní analýzou dat v programu atlas.ti se ukázalo, že učitelé pociťují nedostatky ve čtyřech hlavních oblastech: administrativě, pedagogicko-psychologické přípravě, oborové přípravě a ve svých osobnostních vlastnostech. Konkrétní zástupce jednotlivých oblastí rozebereme blíže ve výsledcích a následně v diskuzi.
PrintDisplayed: 24/8/2024 11:37