HLAĎO, Petr, Lenka HLOUŠKOVÁ and Bohumíra LAZAROVÁ. Influence of parental career behavior on vocational upper-secondary school students’ career adaptability. In Conference ECER 2018, 04 - 07 Sep, Bolzano. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Influence of parental career behavior on vocational upper-secondary school students’ career adaptability
Name in Czech Vliv rodičovského kariérového chování na kariérovou adaptabilitu studentů odborně zaměřených vyšších sekundárních škol
Authors HLAĎO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Conference ECER 2018, 04 - 07 Sep, Bolzano, 2018.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Italy
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00101152
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kariérová adaptabilita; vnímaná kariérová rodičovská podpora; rodičovská podpora; učitelská podpora; podpora vrstevníků
Keywords in English career adaptability; perceived career-related parental behavior; parental support; teacher support; friends support
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 11/4/2019 12:29.
Abstract
Career development theorists have a long-standing interest in exploring the personal characteristics that allow people to successfully manage their careers and integrate their self-concepts into their working roles. The high-order developmental construct of career adaptability, which reflects a series of psychological aspects such as personality, motivation, readiness, strengths, behaviour, and attitudes, was designed in order to assess a person’s readiness for successful mastery of career tasks and capacity to prepare and participate in work roles. The main objective of the paper is to examine the relationships between selected relational variables (e.g. perceived career-related parental support, perceived teacher support, perceived close friends support) and overal career adaptability and career adaptability dimensions (concern, control, curiosity, and confidence). The data collection took place in March and April 2018 via web based or paper-and pencil self-reported questionnaire by Czech full-time students of public vocational upper-secondary schools in South Moravian and Moravian-Silesian regions. The result shows that parents play important role in their offspring’s career planning (concern), career decision-making (control) and problem solving (confidence). Thus, social support should be perceived as an important component of successful educational and school-to-work transitions for Czech adolescents.
Abstract (in Czech)
Teoretikové kariérového vývoje se dlouhodobě zaměřují na zkoumání osobnostních charakteristik, které jedinci umožňují úspěšně se vypořádat se svými vzdělávacími a profesními drahami a integrovat self-koncept do svých pracovních rolí. Ke zhodnocení přípravenosti jedince vypořádat se s těmito úkoly byl navržen vývojový konstrukt kariérové adaptability, který reflektuje řadu psychologických aspektů jako je osobnost, motivace, zralost, silné stránky, chování, postoje. Hlavním cílem příspěvku je prozkoumat vztahy mezi vybranými vztahovými proměnnými (např. vnímaná kariérově zaměřená rodičovská podpora, vnímaná podpora ze strany učitelů, vnímaná podpora od blízných přátel) a celkovou kariérovou adaptabilitou a dále jejími dimenzemi. Sběr dat proběhl v březnu a dubnu 2018 u českých žáků středních odborných škol a středních odborných učilišť v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Sběr dat proběhl s využitím on-line formuláře a tištěných dotazníků. Výsledky naznačují, že rodiče mají významný vliv na své potomky co se týče kariérového plánování, kariérového rozhodování a řešení problémů. Sociální podporu je proto třeba u českých adolescentů vnímat jako významnou součást úspěšných přechodů ve vzdělávání a ze školy na trh práce.
Links
GA18-07537S, research and development projectName: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 4/9/2024 06:32