PELCLOVÁ, Jana a Wei-lun LU. Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2018, 334 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture (DAPSAC), vol. 79. ISBN 978-90-272-0138-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives
Autoři PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Wei-lun LU (158 Tchaj-wan, domácí).
Vydání Amsterdam, 334 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture (DAPSAC), vol. 79, 2018.
Nakladatel John Benjamins Publishing Company
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Editorství odborné knihy
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00103641
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-90-272-0138-6
Doi http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79
Klíčová slova anglicky persuasion; cognitive linguistics; functional linguistics; pragmatics; mass media; mutlimodality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 8. 3. 2019 07:58.
Anotace
This book approaches persuasion in public discourse as a rhetorical phenomenon that enables the persuader to appeal to the addressee’s intellectual and emotional capacities in a competing public environment. The aim is to investigate persuasive strategies from the overlapping perspectives of cognitive and functional linguistics. Both qualitative and quantitative analyses of authentic data (including English, Czech, Spanish, Slovene, Russian, and Hungarian) are grounded in the frameworks of functional grammar, facework and rapport management, classical rhetoric studies and multimodal discourse analysis and are linked to the constructs of (re)framing, conceptual metaphor and blending, mental space and viewpoint. In addition to traditional genres such as political speeches, news reporting, and advertising, the book also studies texts that examine book reviews, medieval medical recipes, public complaints or anonymous viral videos. Apart from discourse analysts, pragmaticians and cognitive linguists, this book will appeal to cognitive musicologists, semioticians, historical linguists and scholars of related disciplines.
Návaznosti
MUNI/A/1065/2016, interní kód MUNázev: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Akronym: VZALL2)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 04:18