PIVODOVÁ, Lenka, Petra DAŇSOVÁ a Lenka LACINOVÁ. Role-confusion in adolescence: the new method for assessing role-confusion in family from adolescent perspective. Online. In Developmental Psychology Section Conference 2018, September 12 - 14, Liverpool, UK. 2018, [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Role-confusion in adolescence: the new method for assessing role-confusion in family from adolescent perspective
Název česky Zmatení rolí v adolescenci: nová metoda pro měření zmatení rolí v rodině z perspektivy adolescenta
Autoři PIVODOVÁ, Lenka, Petra DAŇSOVÁ a Lenka LACINOVÁ
Vydání Developmental Psychology Section Conference 2018, September 12 - 14, Liverpool, UK, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky zmatení rolí; adolescence; vazba
Klíčová slova anglicky role-confusion; adolescence; attachment
Změnil Změnila: Mgr. Lenka Pivodová, Ph.D., učo 51860. Změněno: 17. 9. 2018 11:48.
Anotace
Boundaries in family systems are considered as an important aspect of healthy family functioning. The role-confusion in child-parent dyad may have negative impact on child development. The aim of this study is twofold: 1) to introduce a new method for measuring role-confusion in adolescents and 2) to explore relationship between role-confusion, internalizing and externalizing problems in children, and parental attachment. First, we created self-report questionnaire for measuring role-confusion focused on instrumental and emotional role-confusion in mother- and father-child dyad in the present family context. Psychometric properties were examined in two pilot studies. Next, we looked at relationships between role-confusion, internalizing and externalizing problems, and parental attachment. 212 Czech adolescents completed questionnaires (mean age=14.02, SD=2.05, age range 11–18 years). These adolescents participate in a 2-year longitudinal project. We assessed role-confusion (a new method), parental evaluation of adolescents internalizing and externalizing problems (SDQ), and parental attachment reported by adolescents (ECR-RS). We conducted exploratory factor analysis (Study 1). The results of the confirmatory factor analysis and multiple regression analysis will be presented (Study 2). The results shows a three-factor structure of the questionnaire with instrumental role-confusion and maternal and paternal emotional role-confusion. In the second study, we assume that the more role-confusion adolescent describes, the higher the internalizing and externalizing symptoms, and attachment anxiety and avoidance are. The new method for assessing role-confusion from adolescent perspective was created.
Návaznosti
GA16-03059S, projekt VaVNázev: Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad (Akronym: VVvA)
Investor: Grantová agentura ČR, Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 13:42