Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1437956, author = {Svobodová, Hana and Hofmann, Eduard and Češková, Tereza}, booktitle = {Geografia na vzostupe?}, keywords = {interdisciplinarity; movement; geography}, language = {cze}, isbn = {978-80-223-4576-7}, title = {Pohyb jako téma pro interdisciplinární výuku i podporu geografického myšlení}, year = {2018} }
TY - CONF ID - 1437956 AU - Svobodová, Hana - Hofmann, Eduard - Češková, Tereza PY - 2018 TI - Pohyb jako téma pro interdisciplinární výuku i podporu geografického myšlení SN - 9788022345767 KW - interdisciplinarity KW - movement KW - geography N2 - V souladu se změnami v českých kurikulárních dokumentech je vytvářen stále větší tlak na posilování mezipředmětových vazeb. Zatímco v zahraničí se problematika mezipředmětové spolupráce začala řešit v 80. letech a je reálně v řadě států uplatňována, v českém prostředí je stále spíše jen tématem odborných diskuzí a projektů (např. Janás 1985; Podroužek 2002; Hofmann 2003; Hofmann a kol. 2011; Hejnová 2011; Svatoňová a kol. 2012), ale její komplexní realizace a implementace do kurikula základních či středních školách naráží na řadu bariér. Zároveň v českém prostředí chybí výzkum zachycující realizaci mezipředmětové výuky či její srovnání v mezinárodním kontextu. Klein a Newell (1998, 3) považují interdisciplinární přístup za „proces odpovědí na otázky, řešení problémů nebo témat, která jsou příliš široká nebo složitá, aby mohla být vhodně řešena jedinou disciplínou“, bez ohledu na to, že „interdisciplinární studie vycházejí z disciplinárních pohledů a integrují jejich poznatky prostřednictvím konstrukce komplexnější perspektivy.“ Vzhledem k tomu, že interdisciplinarita zůstává v českém prostředí často nedoceněným konceptem, je prvním dílčím cílem příspěvku představení možnosti integrace dílčích geografických i dalších odborných disciplín prostřednictvím tématu „pohyb“. Aby mezipředmětovou spolupráci více uplatňovali učitelé na školách, je nutná jejich odborná příprava již v rámci studia. Za účelem zjištění, zda jsou budoucí učitelé schopni realizovat tuto formu výuky, bylo provedeno šetření se studenty navazujícího magisterského studia učitelství pro 1. a 2. stupeň ZŠ, a to metodou volného psaní na předem zadané otázky. Vzhledem ke kvalitativnímu charakteru odpovědí studentů byly jejich odpovědi kódovány a následně analyzovány. Druhým dílčím cílem příspěvku je tedy zhodnocení výsledků šetření se studenty, ve kterých se vyjadřují k přípravě na mezipředmětovou výuku včetně porovnání postojů studentů učitelství pro 1. a 2. stupeň. ER -
SVOBODOVÁ, Hana, Eduard HOFMANN a Tereza ČEŠKOVÁ. Pohyb jako téma pro interdisciplinární výuku i podporu geografického myšlení. In \textit{Geografia na vzostupe?}. 2018. ISBN~978-80-223-4576-7.
|