SVOBODOVÁ, Hana, Eduard HOFMANN a Tereza ČEŠKOVÁ. Pohyb jako téma pro interdisciplinární výuku i podporu geografického myšlení. In Geografia na vzostupe? 2018. ISBN 978-80-223-4576-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pohyb jako téma pro interdisciplinární výuku i podporu geografického myšlení
Název anglicky Movement as a theme for interdisciplinary learning and support for geographical thinking
Autoři SVOBODOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí) a Tereza ČEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Geografia na vzostupe? 2018.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50602 Public administration
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00101179
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-223-4576-7
Klíčová slova česky interdisciplinarita; pohyb; geografie
Klíčová slova anglicky interdisciplinarity; movement; geography
Změnil Změnila: RNDr. Hana Svobodová, Ph.D., učo 67632. Změněno: 25. 3. 2019 10:40.
Anotace
V souladu se změnami v českých kurikulárních dokumentech je vytvářen stále větší tlak na posilování mezipředmětových vazeb. Zatímco v zahraničí se problematika mezipředmětové spolupráce začala řešit v 80. letech a je reálně v řadě států uplatňována, v českém prostředí je stále spíše jen tématem odborných diskuzí a projektů (např. Janás 1985; Podroužek 2002; Hofmann 2003; Hofmann a kol. 2011; Hejnová 2011; Svatoňová a kol. 2012), ale její komplexní realizace a implementace do kurikula základních či středních školách naráží na řadu bariér. Zároveň v českém prostředí chybí výzkum zachycující realizaci mezipředmětové výuky či její srovnání v mezinárodním kontextu. Klein a Newell (1998, 3) považují interdisciplinární přístup za „proces odpovědí na otázky, řešení problémů nebo témat, která jsou příliš široká nebo složitá, aby mohla být vhodně řešena jedinou disciplínou“, bez ohledu na to, že „interdisciplinární studie vycházejí z disciplinárních pohledů a integrují jejich poznatky prostřednictvím konstrukce komplexnější perspektivy.“ Vzhledem k tomu, že interdisciplinarita zůstává v českém prostředí často nedoceněným konceptem, je prvním dílčím cílem příspěvku představení možnosti integrace dílčích geografických i dalších odborných disciplín prostřednictvím tématu „pohyb“. Aby mezipředmětovou spolupráci více uplatňovali učitelé na školách, je nutná jejich odborná příprava již v rámci studia. Za účelem zjištění, zda jsou budoucí učitelé schopni realizovat tuto formu výuky, bylo provedeno šetření se studenty navazujícího magisterského studia učitelství pro 1. a 2. stupeň ZŠ, a to metodou volného psaní na předem zadané otázky. Vzhledem ke kvalitativnímu charakteru odpovědí studentů byly jejich odpovědi kódovány a následně analyzovány. Druhým dílčím cílem příspěvku je tedy zhodnocení výsledků šetření se studenty, ve kterých se vyjadřují k přípravě na mezipředmětovou výuku včetně porovnání postojů studentů učitelství pro 1. a 2. stupeň.
Anotace anglicky
The partial aim of the paper is to introduce the possibility of integrating partial geographic and other professional disciplines through the topic "Movement".
Návaznosti
GA16-00695S, projekt VaVNázev: Terénní výuka jako silná výuková strategie
Investor: Grantová agentura ČR, Terénní výuka jako silná výuková strategie
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 03:15