HLOUŠKOVÁ, Lenka. Charakteristiky studentů středního odborného vzdělávání využívajících kariérové poradenství (Characteristics of students of vocational upper – secondary schools using career counselling). In 26. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Transdisciplinarita v pedagogických vědách, 12. – 14. 9. 2018, Zlín. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Charakteristiky studentů středního odborného vzdělávání využívajících kariérové poradenství
Name (in English) Characteristics of students of vocational upper – secondary schools using career counselling
Authors HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 26. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Transdisciplinarita v pedagogických vědách, 12. – 14. 9. 2018, Zlín, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00101186
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kariérové poradenství; studenti středního odborného vzdělávání; předčasný odchod ze studia
Keywords in English career counselling; students of vocational upper – secondary schools; early school leaving
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 11/4/2019 10:45.
Abstract
Cílem příspěvku je popsat skupinu studentů středního odborného vzdělávání, kteří využili jeden z typů služeb kariérového poradenství. Tato skupina studentů je popisována souborem demografických znaků (pohlaví, věk, typ ukončení středního odborného vzdělávání, dosažené vzdělání rodičů) a souborem znaků, které jsou považovány za rizikové faktory předčasného odchodu ze vzdělávání (změna školy/studijního oboru během studia, nízké vzdělávací aspirace, špatné vzdělávací výsledky, nespokojenost s volbou oboru studia). Příspěvek vychází z dat sebraných dotazníkem během března a dubna 2018 u studentů posledních ročníků studia oborů odborného vzdělávání v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji a přináší odpověď na otázku, kteří studenti využívají kariérové poradenství.
Abstract (in English)
The aim of the paper is to describe a group of students of vocational upper – secondary schools who use one of the types of career guidance services, in particular career counselling. This group of students is described by a set of demographic features (gender, age, the level of school-leaving exam of upper – secondary vocational education, education achieved by their parents) and a set of features that are considered risk factors of early school leaving (change of school/field of study during studies, low educational aspirations, bad school achievement of students, dissatisfaction with the choice of field of study of a vocational upper – secondary school). The paper is based on the data collected during March-May 2018 by questionnaires for students of the last years of studies in the field of vocational upper – secondary schools in the South Moravian and Moravian-Silesian Regions answering the question which students use career counselling.
Links
GA18-07537S, research and development projectName: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 12/7/2024 04:56