D 2018

Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy

KACHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy

Name in Czech

Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy

Name (in English)

The Occurence of School Phobias in Elementary School Pupils: Origin and Solutions

Authors

Edition

1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2018, p. 157-179, 23 pp. 2018

Publisher

Mendelova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7509-569-5

Keywords (in Czech)

fobie; intervence; pozorování; případová studie; rodina; rozhovor; škola; úzkost; vztahy; výzkum; zdraví; žák

Keywords in English

phobia; intervention; observation; case study; family; interview; school; anxiety; relationships; research; health; pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 21/9/2018 10:26, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Byla realizována výzkumná studie, jejímž cílem byla analýza okolností vzniku školní fobie a možností jejího řešení u tří záměrně vybraných participantů navštěvujících druhý stupeň základní školy. S využitím analýzy odborné dokumentace, strukturovaných rozhovorů s dětmi i jejich rodiči a pozorování byly sestaveny podrobné případové studie žáků. V rodinách byla realizována dlouhodobá pedagogická intervence. Ukázalo se, že důležitý vliv na vznik školní fobie má v rodině porucha vztahů, chybná výchovná strategie, nedostatek času na dítě, málo společných volnočasových aktivit. Ve škole fobické stavy souvisejí s negativním klimatem třídy, nedostatečným respektováním specifických potřeb žáka a oceňováním snahy, nízkou motivací a absencí dobrých přátel. Dlouhodobá práce s rodinou dokázala v různé míře tento nepříznivý stav zvrátit.

In English

The research study was carried out to analyze the circumstances of school phobias and the possibilities of their solution in three intentionally selected participants attending the second level of elementary school. Detailed case studies of pupils were compiled using the analysis of specialized documentation, structured interviews with children and their parents, and observation. Long-term pedagogical intervention was implemented in families. It has been shown that some of the important influences resulting in the origin of school phobias lie in family relationship disorders, poor educational or upbringing strategies, lack of time for the child, and a shortage of shared leisure activities. At school, phobias are related to the negative atmosphere of the class, the lack of respect for the pupil’s specific needs, the insufficient appreciation of effort, low motivation and the absence of good friends. Long-term work with the family has been able to reverse this unfavorable situation to a varying extent.

Links

MUNI/B/1418/2016, interní kód MU
Name: Výzkum ve speciální pedagogice v přehledových a případových studiích (Acronym: VSPPS)
Investor: Masaryk University, Category B