KACHLÍK, Petr. Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy (The Occurence of School Phobias in Elementary School Pupils: Origin and Solutions). In ŠIMÁNĚ, M., DANIELOVÁ, L. (eds.). Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2018. 1st ed. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2018, p. 157-179. ISBN 978-80-7509-569-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy
Name in Czech Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy
Name (in English) The Occurence of School Phobias in Elementary School Pupils: Origin and Solutions
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition 1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2018, p. 157-179, 23 pp. 2018.
Publisher Mendelova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7509-569-5
Keywords (in Czech) fobie; intervence; pozorování; případová studie; rodina; rozhovor; škola; úzkost; vztahy; výzkum; zdraví; žák
Keywords in English phobia; intervention; observation; case study; family; interview; school; anxiety; relationships; research; health; pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 21/9/2018 10:26.
Abstract
Byla realizována výzkumná studie, jejímž cílem byla analýza okolností vzniku školní fobie a možností jejího řešení u tří záměrně vybraných participantů navštěvujících druhý stupeň základní školy. S využitím analýzy odborné dokumentace, strukturovaných rozhovorů s dětmi i jejich rodiči a pozorování byly sestaveny podrobné případové studie žáků. V rodinách byla realizována dlouhodobá pedagogická intervence. Ukázalo se, že důležitý vliv na vznik školní fobie má v rodině porucha vztahů, chybná výchovná strategie, nedostatek času na dítě, málo společných volnočasových aktivit. Ve škole fobické stavy souvisejí s negativním klimatem třídy, nedostatečným respektováním specifických potřeb žáka a oceňováním snahy, nízkou motivací a absencí dobrých přátel. Dlouhodobá práce s rodinou dokázala v různé míře tento nepříznivý stav zvrátit.
Abstract (in English)
The research study was carried out to analyze the circumstances of school phobias and the possibilities of their solution in three intentionally selected participants attending the second level of elementary school. Detailed case studies of pupils were compiled using the analysis of specialized documentation, structured interviews with children and their parents, and observation. Long-term pedagogical intervention was implemented in families. It has been shown that some of the important influences resulting in the origin of school phobias lie in family relationship disorders, poor educational or upbringing strategies, lack of time for the child, and a shortage of shared leisure activities. At school, phobias are related to the negative atmosphere of the class, the lack of respect for the pupil’s specific needs, the insufficient appreciation of effort, low motivation and the absence of good friends. Long-term work with the family has been able to reverse this unfavorable situation to a varying extent.
Links
MUNI/B/1418/2016, interní kód MUName: Výzkum ve speciální pedagogice v přehledových a případových studiích (Acronym: VSPPS)
Investor: Masaryk University, Category B
PrintDisplayed: 26/4/2024 16:13