RUSINKO, Marcela. Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“. Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu? (The myth of the "poor" art collector and Max Svabinsky as "honorary miner". Art as an instrument of social leveling in socialist Czechoslovakia?). In VI. sjezd historiků umění. Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“. Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu?
Name (in English) The myth of the "poor" art collector and Max Svabinsky as "honorary miner". Art as an instrument of social leveling in socialist Czechoslovakia?
Authors RUSINKO, Marcela.
Edition VI. sjezd historiků umění. Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“ 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English totalitarian Czechoslovakia; Max Svabinsky; art collecting; art market; social status of artistic assets; propaganda and manipulation
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 8/4/2019 21:25.
Abstract
Příspěvek na základě dobových pramenů shromažďuje a analyzuje příklady významové mediální manipulace a účelové sociální nivelizace oficiálního sdíleného obrazu uměleckého díla a role jeho tvůrce, sběratele i recipienta v socialistickém Československu let 1948–1960. Nezabývá se obsahem a formální stránkou uměleckého díla, snaží se však upozornit na sociálně sdílené komunikační kódy a některé konsensuální předpoklady, s manipulací a šířením uměleckého díla v tomto období paradigmaticky spojené.
Abstract (in English)
The paper based on period archival sources collects and analyzes examples of meaningful media manipulation and targeted social leveling typical for the officially shared image of the artwork in socialist Czechoslovakia between 1948 and 1960. Also discuss the role of its creator, collector and recipient. It does not deal with the content and the formal aspect of the artwork, but tries to draw attention to socially shared communication codes and some consensual assumptions, with manipulation and spreading of the artwork in this period paradigmatically connected.
PrintDisplayed: 17/5/2024 10:51