GRŮZOVÁ, Lucie, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy: předběžné výzkumné sdělení (Prospective students of pre-primary school teacher education: preliminary findings). In Transdisciplinarita v pedagogických vědách. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy: předběžné výzkumné sdělení
Name (in English) Prospective students of pre-primary school teacher education: preliminary findings
Authors GRŮZOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Transdisciplinarita v pedagogických vědách, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00103895
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) učitelství pro mateřské školy; pregraduální vzdělávání; profesní příprava; učitel v MŠ
Keywords in English preprimary teaching; graduate education; teacher education; pre-school teachers
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 29/3/2019 09:11.
Abstract
Cílem příspěvku je najít odpověď na otázku, jací jsou uchazeči o studium v programu učitelství pro mateřské školy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Specificky jsou analyzována data vztahující se k jejich osobní historii, k jejich aspiraci z hlediska studia a budoucího povolání a také jejich prekoncepty vztahující se k profesi učitelství (k edukačním procesům, aktérům či podmínkám). Realizovaný výzkum spadá do proudu výzkumu profesionalismu, profesního vzdělávání a profesního rozvoje. Specificky je jeho předmětem fáze získávání (atrahování) zájemců o studium učitelství pro mateřské školy a zjišťování jejich charakteristik, včetně diagnostiky studijních a profesních předpokladů pro studium učitelství pro mateřské školy. Studie zastihuje příslušníky profese v rané fázi profesního rozvoje, v situaci proměny či přechodu od role žáka (a žákovského vidění a pojetí edukace) k roli (a perspektivě) učitele. Bylo realizováno dotazníkové šetření mezi studenty nastupujícími do prvního semestru studia oboru Učitelství pro mateřské školy. Použitý nástroj umožnil sběr jak kvantitativních dat analyzovaných technikami deskriptivní statistiky, tak dat kvalitativních, k jejichž analýze byly použity postupy obsahové analýzy výpovědí získaných skrze otevřené položky. Zároveň příspěvek čerpá z dat získaných obsahovou analýzou přepisů rozhovorů realizovaných s vybranými studenty prvního semestru s cílem napomoci fundovanější interpretaci kvantitativních dat získaných v dotazníku.V současné době (květen 2018) probíhá analýza pořízených dat. Závěry budou k dispozici na konci června. Lze očekávat, že studie pomůže přesněji formulovat reálné studijní a profesní předpoklady uchazečů o studium učitelství pro mateřské školy na PdF MU a také jaké jsou jejich prekoncepty týkající se aktérů, procesů a prostředí školní edukace na počátku jejich pregraduálního vzdělávání.
Abstract (in English)
The presentation will report the findings of a research study focused on the prospective students of preprimary school teaching at the Faculty of Education, Masaryk University. The aim of the study was to find out what they are like, what their academic and professional dispositions are for the teaching profession and what their preconceptions are about the actors, processes and environment in school education at the beginning of their graduate teacher education. The general framework of the study is the concept of professionalsm, professional education, professional development and attracting prospective teachers to the profession. A questionnaire survey was carried out between teacher students in their first semester which included closed as well as open questions concerning their histories and (pre)conceptions of educational phenomena. Additional interviews were also carried out to help interpret the quantitative findings.
PrintDisplayed: 25/8/2024 00:44