JURIKOVIČ, Martin a Zdeněk TOMEŠ. Public and Private Provision of Railway Services: A Case Study from Slovakia. Review of Network Economics. WALTER DE GRUYTER GMBH, 2017, roč. 16, č. 2, s. 187-201. ISSN 2194-5993. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/rne-2017-0037.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Public and Private Provision of Railway Services: A Case Study from Slovakia
Autoři JURIKOVIČ, Martin (703 Slovensko) a Zdeněk TOMEŠ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Review of Network Economics, WALTER DE GRUYTER GMBH, 2017, 2194-5993.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.357
Kód RIV RIV/00216224:14560/17:00104020
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1515/rne-2017-0037
UT WoS 000441915900009
Klíčová slova anglicky competition; ownership; rail usage; railways; subsidies
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 8. 3. 2024 13:18.
Anotace
This paper is aimed at evaluating the net gains and trade-offs at stake in implementing the competition of the rail mode in the long distance passenger market either by means of franchise or by an open access mechanism. We simulate the outcomes of competition in and for the market using a differentiatedproducts oligopoly model allowing for inter- and intra-modal competition in a long distance passenger market. Specifically we first calibrate the model using data describing high speed lines in France and show that the incumbent railway operator’s strategy does not simply boil down to a short-term profit maximization (e.g. because of existing regulation or limit-pricing strategy). This yields two important results when simulating competition. First, whether it is for or in the market, the opening to competition does not guarantee a decrease in prices in favor of passengers. Second, the effects of opening up to competition for the market are relatively predictable and potentially positive, while those of opening up to competition in the market remain very uncertain.
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 03:07