Detailed Information on Publication Record
2018
Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?
SUCHÁNEK, Pavel and Tomáš VALEŠBasic information
Original name
Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?
Name (in English)
Neoclassical Decorative Arts in Central Europe during the Era of Maria Theresa and Joseph II : Transculturality or Cultural Reproduction?
Authors
SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš VALEŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Cornova : Revue České společnosti pro výzkum 18. století, Praha, Česká společnost pro výzkum 18. století, 2018, 1804-6983
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00101256
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
dekorativní umění; design; neoklasicismus; Morava; Vídeň; umělecká akademie
Keywords in English
decorative art; design; neoclassicism; Moravia; Vienna; art academy
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 31/3/2020 23:38, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zamýšlí se nad povahou kulturních transferů v oblasti výtvarných návrhů dekorativních uměleckých děl na pomezí volného umění a uměleckého řemesla ve střední Evropě v druhé polovině 18. století. Na základě detailní analýzy několika dílčích uměleckých realizací autoři ukazují, že soudobá dekoratérská tvorba, která byl dosud paušálně interpretována jako nepříliš invenční přebírání francouzských grafických vzorníků byla ve skutečnosti invenčním hledáním středoevropské syntézy, inspirující se v římském antikvářském a uměleckém prostředí a rozvíjející podněty nově se etablující výuky návrhářství uměleckého řemesla na vídeňské akademii a v okruhu císařského dvora.
In English
This paper considers forms of cultural transfer in decorative design in Central Europe in the second half of the 18th century, focussing on works that combine aspects of both fine arts and artisan craftsmanship. Based on a detailed analysis of a number of works, the authors show that trends in decoration that had hitherto been broadly interpreted as a somewhat uninventive adoption of French graphic pattern-books in fact represented an innovative quest for an original Central European synthesis taking its inspiration from classical Roman art and developing ideas emerging from the recently introduced teaching of artistic design at the Vienna Academy and from circles close to the imperial court.
Links
GB14-36521G, research and development project |
|