SUCHÁNEK, Pavel and Tomáš VALEŠ. Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce? (Neoclassical Decorative Arts in Central Europe during the Era of Maria Theresa and Joseph II : Transculturality or Cultural Reproduction?). Cornova : Revue České společnosti pro výzkum 18. století. Praha: Česká společnost pro výzkum 18. století, 2018, vol. 8, No 1, p. 95-110. ISSN 1804-6983.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?
Name (in English) Neoclassical Decorative Arts in Central Europe during the Era of Maria Theresa and Joseph II : Transculturality or Cultural Reproduction?
Authors SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš VALEŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Cornova : Revue České společnosti pro výzkum 18. století, Praha, Česká společnost pro výzkum 18. století, 2018, 1804-6983.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00101256
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) dekorativní umění; design; neoklasicismus; Morava; Vídeň; umělecká akademie
Keywords in English decorative art; design; neoclassicism; Moravia; Vienna; art academy
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 31/3/2020 23:38.
Abstract
Příspěvek se zamýšlí se nad povahou kulturních transferů v oblasti výtvarných návrhů dekorativních uměleckých děl na pomezí volného umění a uměleckého řemesla ve střední Evropě v druhé polovině 18. století. Na základě detailní analýzy několika dílčích uměleckých realizací autoři ukazují, že soudobá dekoratérská tvorba, která byl dosud paušálně interpretována jako nepříliš invenční přebírání francouzských grafických vzorníků byla ve skutečnosti invenčním hledáním středoevropské syntézy, inspirující se v římském antikvářském a uměleckém prostředí a rozvíjející podněty nově se etablující výuky návrhářství uměleckého řemesla na vídeňské akademii a v okruhu císařského dvora.
Abstract (in English)
This paper considers forms of cultural transfer in decorative design in Central Europe in the second half of the 18th century, focussing on works that combine aspects of both fine arts and artisan craftsmanship. Based on a detailed analysis of a number of works, the authors show that trends in decoration that had hitherto been broadly interpreted as a somewhat uninventive adoption of French graphic pattern-books in fact represented an innovative quest for an original Central European synthesis taking its inspiration from classical Roman art and developing ideas emerging from the recently introduced teaching of artistic design at the Vienna Academy and from circles close to the imperial court.
Links
GB14-36521G, research and development projectName: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
PrintDisplayed: 22/5/2024 06:35