Detailed Information on Publication Record
2018
Dotazník měření úrovně klíčových kompetencí pro žáky ZŠ
LUKAS, Josef, Kateřina BARTOŠOVÁ and Jan KRÁSABasic information
Original name
Dotazník měření úrovně klíčových kompetencí pro žáky ZŠ
Name (in English)
Questionnaire for measuring the level of key competencies for elementary school pupils
Authors
Edition
Pedagogická diagnostika a evaluace 2018, 2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Klíčové kompetence; základní škola; žáci; tvorba dotazníku; pilotní studie
Keywords in English
Key competencies; primary school; pupils; questionnaire preparation; pilot study
Změněno: 30/10/2018 18:56, Mgr. Jan Krása, Ph.D.
V originále
Příspěvek představuje proces tvorby a výslednou podobu diagnostického nástroje pro měření úrovně klíčových kompetencí žáků druhého stupně základních škol. Jedná se o screeningový dotazník tří klíčových kompetencí (k učení, k řešení problémů, kompetence sociální a personální), jehož pilotní ověřování probíhalo na školách v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji na vzorku cca 500 žáků. Dotazníky vyplňují žáci v rámci sebehodnocení, následně však s dotazníky může pracovat i učitel, který výsledky může využít pro změny způsobů práce s konkrétními žáky.
In English
The paper presents the process of preparetion and the final form of a diagnostic tool for measuring the level of key competences of pupils of the second grade of elementary schools. This is a screening questionnaire of three key competences (learning, problem solving, social and personnel competency), whose pilot testing was carried out at schools in the South Moravian and Moravian Silesian region on a sample of about 500 pupils. The questionnaires are filled in by the pupils as the self-assessment, but the teacher can also work with the questionnaires and can use the results to change the ways of working with specific pupils.