ZRNO VONDRŮ, Hana. Pluralismus v alternativní definici Tatarkiewicze. In Unavené umění: Kompetence tvůrčí a kritické 2.0, Olomouc, 15. - 16. 3. 2018. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pluralismus v alternativní definici Tatarkiewicze
Název anglicky Pluralism in the Tatarkiewicz's disjunctive definition of art
Autoři ZRNO VONDRŮ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Unavené umění: Kompetence tvůrčí a kritické 2.0, Olomouc, 15. - 16. 3. 2018, 2018.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00104072
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Tatarkiewicz; dějiny estetiky; estetika; definice umění; Polsko
Klíčová slova anglicky Tatarkiewicz; History of Aesthetics; Aesthetic; definition of art; Polish
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Hana Řehulková, Ph.D., učo 179690. Změněno: 14. 2. 2019 21:20.
Anotace
Polský humanista Władysław Tatarkiewicz se do oboru estetiky zapsal především třísvazkovou publikací Dějiny estetiky. Díky ní se na něj primárně nahlíží jako na historika estetiky, přesto se domnívám, že je možné nalézt v jeho publikacích či studiích jeho vlastní estetickou pozici. Tatarkiewiczova studie Definicja sztuki (Definice umění) byla publikována v roce 1971, tj. v době mezi vydáním Dějinami estetiky (1960, 1965) a Historií šesti pojmů (1975). Tato studie přináší obšírnou rekapitulaci dějinného vývoje definice umění a zároveň alternativní definici, která vzešla z autorova estetického pluralismu. Cílem příspěvku je představení umírněného postoje, který Tatarkiewicz zastává co do nároku na jednotnou definici umění. Tolerance týkající se platnosti a relevance vůči ostatním definicím vychází z jeho exkurzu do dějin estetiky, ve kterých sleduje proměny v porozumění a pojímání pojmu umění. Prostřednictvím Tatarkiewiczova estetického pluralismu tak lze odůvodnit nekonečné úsilí o definici umění.
Anotace anglicky
Polish humanist Władysław Tatarkiewicz is well known on the field of aesthetic due to his great work History of Aesthetics (three volumes). Tatarkiewicz also formed his own theory of art. His article „What is art? The problem of definition today“ was published in 1971 (in Polish). In this article he tries to summarize the definitions of art from all history of aesthetic and then he proposes an disjunctive definition of art. This definition of art comes from the concept of aesthetic pluralism. Main goal of the paper „Pluralism in the disjunctive definition of art by Tatarkiewicz“ was the presentation of this definition and its specifics.
Návaznosti
MUNI/A/0785/2017, interní kód MUNázev: Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost (Akronym: SUP-SAAS)
Investor: Masarykova univerzita, Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 30. 7. 2024 02:17