Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Hana KOBLIHOVÁ. Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy (Formative evaluation of the pedagogical-psychological component of the vocational preparation). In J. Malach, D. Vicherková. Otázky evaluace výuky na vysokých školách. první, 2018. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018, p. 49-62. ISBN 978-80-7599-024-2. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy |
Name in Czech | Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy |
Name (in English) | Formative evaluation of the pedagogical-psychological component of the vocational preparation |
Authors | KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana KOBLIHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | první, 2018. Ostrava, Otázky evaluace výuky na vysokých školách, p. 49-62, 14 pp. 2018. |
Publisher | Ostravská univerzita |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Chapter(s) of a specialized book |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/18:00104079 |
Organization unit | Faculty of Education |
ISBN | 978-80-7599-024-2 |
Keywords (in Czech) | evaluace; autoevaluace; principy kvality výuky |
Keywords in English | evaluation; self-evaluation; principles of quality of teaching |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., učo 37304. Changed: 5/4/2019 10:14. |
Abstract |
---|
Cílem kapitoly je informovat o průběhu a výsledcích evaluačního projektu zaměřeného na kvalitu pregraduální přípravy učitelů v inovovaném pedagogicko-psychologickém modulu na PdF MU. Jeho součástí jsou principy kvality výuky, které představují interní očekávání, sociální reprezentaci požadavků na výuku vytvořenou pracovníky katedry pedagogiky. V cyklickém evaluačním projektu nás zajímá, jakým způsobem se naplňování principů odráží v kultuře vyučování a učení v předmětech pedagogicko-psychologického modulu. Empirické šetření je realizováno na konci každého semestru rozmanitými metodami a technologiemi, od tradiční papírové“ formy k elektronické, přičemž stěžejní metodou se stává námi zkonstruovaný dotazník. Na příkladu vybraného evaluovaného předmětu dokumentujeme zkušenosti s autoevaluační činností a poukazujeme na výsledky evaluace a z toho vyplývající následnou intervenci. Průběžné zjišťování kvality nám umožňuje postupně identifikovat silné a slabé stránky výuky a vede nás k úvahám, jak využít výsledků evaluace v praxi a ke konkrétním opatřením směřujícím ke zkvalitnění výukového procesu. |
Abstract (in English) |
---|
The aim of the paper is to provide information about the proces and results of the evaluation project focused on the quality of pre-graduate teacher preparation in the innovated pedagogical-psychological module at the Faculty of Education at the Masaryk University.The article deals with the principles of the quality of teaching, which constitute the internal expectations and the social representation of teaching requirements set up by the Department of Education staff. In the cyclical evaluation project we are mainly interested in the problematics concerning the reflection of the teaching and learning culture in the courses of the pedagogical-psychological module. The empirical survey is realized at the end of each semester by using various methods and techniques, from the traditional paper form to the electronic version, yet the fundamental method seems to be a questionnaire which we constructed for that purpose. Based on the selected evaluated course, we illustrate the experiences with self-evaluation, emphasize the outcomes of the evaluation and the results of the subsequent pedagogical intervention. The fact that we focus on the qualitative aspect of the evaluation, enables us to identificate the strengths and weaknesses of the teaching process and helps us to use the results of the evaluation in practice in order to improve the teaching process. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1192/2017, interní kód MU | Name: Navazující výzkum implementace inovovaného pedagogicko-psychologického modulu v pregraduální přípravě studentů PdF ve druhém roce (Acronym: PEDPSYII) |
Investor: Masaryk University, Follow-up research on the implementation of an innovative pedagogical-psychological module in the undergraduate preparation of PdF students in the second year, Category A |
PrintDisplayed: 5/10/2024 00:19