V originále
From the long-term perspective, Europe as a whole has been described as the leader in reporting on socially responsible behaviour. European enterprises consider a compilation of CSR reports standard. Also, the quality of information provided is, compared to the surrounding regions, relatively high. However, several studies show that regional differences exist. In the Czech Republic, this type of reporting is still at the initial stage of development. Therefore, the first objective of the research is to find out whether Czech companies provide information about their social activities and what specific topics they prefer. The second objective is to determine what the quality of provided information is. To carry out this research, annual reports of 69 companies were assessed. The paper uses the method of conceptual content analysis. The results indicate that in their annual reports, companies tend to disclose issues beyond what is legally required. The most common reported topics concern the company’s direction, information that promote the credibility of information provided and the confidence in the good corporate governance. However, the results also show that the quality of information provided is not too high.
Česky
Evropa je dlouhodobě považována za lídra v oblasti reportování o společensky odpovědném chování. Evropské firmy považují vydávání reportů za standard. Také kvalita poskytovaných informací je ve srovnání s okolními částmi světa poměrně vysoká. Přesto však některé studie naznačují, že existují regionální rozdíly i uvnitř Evropy. V České republice se tento typ reportu ještě stále nachází ve svém zárodku. Proto se stalo prvním cílem výzkumu zjistit, zda české firmy poskytují informace o svých společensky odpovědných aktivitách a která témata preferují. Druhým cílem bylo určit, jaká je kvalita poskytovaných informací. Bylo zkoumáno 69 výročních zpráv pomocí obsahové analýzy. Z výsledků vyplývá, že výroční zprávy obsahují i informace nad rámec zákonné povinnosti. Nejčastěji se jedná o informace o směřování firmy, informace zvyšující důvěryhodnost poskytovaných informací a důvěryhodnost v dobré corporate governance. Jejich kvalita však není příliš vysoká.