J 2018

Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v České republice

DOLEŽALOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v České republice

Name in Czech

Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v České republice

Name (in English)

Support Measures for Pupils with Physical Impairments in the Inclusive Environment of Mainstream Schools in the Czech Republic

Authors

DOLEŽALOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018, 2585-7363

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00104119

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

inkluze; inkluzivní vzdělávání; žák s tělesným postižením; podpůrná opatření; pedagogicko-psychologické poradenské služby; speciálně pedagogické centrum; rodina; škola; podpora; speciální pedagog

Keywords in English

inclusion; inclusive education; pupil with physical impairment; supportive measures; educational-psychological counseling services; special educational centre; family; school; support; special educator

Tags

Reviewed
Změněno: 14/3/2019 11:15, PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem výzkumného šetření bylo zmapovat stav a vybrané oblasti inkluzivní edukace žáků s tělesným postižením v kontextu podpůrných opatření. Na základě hlavního cíle byly stanoveny cíle parciální, které byly zaměřeny zejména na zjištění převažujícího stupně podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením na základních školách hlavního vzdělávacího proudu, určení nejčastěji se vyskytujícího typu tělesných postižení v inkluzivním prostředí základních škol a určení nejčastěji využívané oblasti podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením. Z daných cílů vycházely tři hypotézy, které byly ověřovány ve výzkumném šetření. Všechny stanovené hypotézy byly na základě získaných výsledků přijaty. K dosažení cíle výzkumného šetření byla využita kvantitativní metoda ve formě dotazníku vlastní konstrukce.

In English

The aim of the research study was to map the state and selected areas of inclusive education for pupils with physical impairments in the context of supportive measures. On the basis of the main aim, partial aims were set, which were mainly focused on finding the prevailing degree of supportive measures for pupils with physical impairments at mainstream schools, identifying the most frequently occurring type of physical impairments in the inclusive environment of primary schools and identifying the most frequently used area of supportive measures for pupils with physical impairments. These aims were based on three hypotheses, which were tested in the research study. Based on the obtained results all established hypotheses were accepted. To achieve the aim of the research study was used a quantitative method in the form of a questionnaire of own design.

Links

MUNI/A/1151/2017, interní kód MU
Name: Zohledňování speciálních vzdělávacích potřeb žákyň a žáků základní školy
Investor: Masaryk University, Category A