Detailed Information on Publication Record
2018
Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v České republice
DOLEŽALOVÁ, EvaBasic information
Original name
Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v České republice
Name in Czech
Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v České republice
Name (in English)
Support Measures for Pupils with Physical Impairments in the Inclusive Environment of Mainstream Schools in the Czech Republic
Authors
DOLEŽALOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018, 2585-7363
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00104119
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
inkluze; inkluzivní vzdělávání; žák s tělesným postižením; podpůrná opatření; pedagogicko-psychologické poradenské služby; speciálně pedagogické centrum; rodina; škola; podpora; speciální pedagog
Keywords in English
inclusion; inclusive education; pupil with physical impairment; supportive measures; educational-psychological counseling services; special educational centre; family; school; support; special educator
Tags
Reviewed
Změněno: 14/3/2019 11:15, PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D.
V originále
Cílem výzkumného šetření bylo zmapovat stav a vybrané oblasti inkluzivní edukace žáků s tělesným postižením v kontextu podpůrných opatření. Na základě hlavního cíle byly stanoveny cíle parciální, které byly zaměřeny zejména na zjištění převažujícího stupně podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením na základních školách hlavního vzdělávacího proudu, určení nejčastěji se vyskytujícího typu tělesných postižení v inkluzivním prostředí základních škol a určení nejčastěji využívané oblasti podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením. Z daných cílů vycházely tři hypotézy, které byly ověřovány ve výzkumném šetření. Všechny stanovené hypotézy byly na základě získaných výsledků přijaty. K dosažení cíle výzkumného šetření byla využita kvantitativní metoda ve formě dotazníku vlastní konstrukce.
In English
The aim of the research study was to map the state and selected areas of inclusive education for pupils with physical impairments in the context of supportive measures. On the basis of the main aim, partial aims were set, which were mainly focused on finding the prevailing degree of supportive measures for pupils with physical impairments at mainstream schools, identifying the most frequently occurring type of physical impairments in the inclusive environment of primary schools and identifying the most frequently used area of supportive measures for pupils with physical impairments. These aims were based on three hypotheses, which were tested in the research study. Based on the obtained results all established hypotheses were accepted. To achieve the aim of the research study was used a quantitative method in the form of a questionnaire of own design.
Links
MUNI/A/1151/2017, interní kód MU |
|