Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1454616, author = {Koubek, Petr}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1014}, keywords = {teachers’ subjective theories; subjective theory governing behaviour; the research programme Subjective Theory; case study; pedagogical transformation; school civics}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Portrét myšlení a jednání učitelek občanské výchovy. Vícečetná případová studie subjektivních teorií učitelek o didaktické transformaci}, url = {http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11890&lang=cs}, volume = {68}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 1454616 AU - Koubek, Petr PY - 2018 TI - Portrét myšlení a jednání učitelek občanské výchovy. Vícečetná případová studie subjektivních teorií učitelek o didaktické transformaci JF - Pedagogika VL - 68 IS - 2 SP - 130-154 EP - 130-154 PB - Univerzita Karlova SN - 00313815 KW - teachers’ subjective theories KW - subjective theory governing behaviour KW - the research programme Subjective Theory KW - case study KW - pedagogical transformation KW - school civics UR - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11890&lang=cs L2 - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11890&lang=cs N2 - Cílem vícečetné případové studie je doložit, jak se tři kvalifi kované (ne aprobované) učitelky občanské výchovy na druhém stupni velmi dobře hodnocených pražských základních škol vyrovnávají s naléhavostí občanského vzdělávání v dnešní době, v komplexní společnosti s narušenými tradičními vztahy, vazbami, autoritami a hodnotami. Metody: Studie vychází z datové báze vzniklé postupným zkoumáním tří učitelek vyučujících občanskou výchovu, které proběhlo v letech 2015-2017 podle metodologie výzkumného programu Subjektivní teorie (Groeben et al., 1988). Studie se zaměřuje na subjektivní teorie učitelek, které se projevily v zaznamenané výuce, tedy jako handlungsleitende Kognitionen. Výsledky: Ve studii jsou diskutována zjištění, která mohou pro dané učitelky představovat limity profesního rozvoje a kvality výuky. Učitelky jsou sledovány nablízko a dlouhodobě, jejich subjektivní teorie o didaktické transformaci v občanské výchově jsou opakovaně analyzovány, pokaždé z pozměněné perspektivy. Zjištění mají tedy charakter hlubokého, situovaného a kontextově ukotveného poznání daných subjektů. Tím je dána nepřenositelnost zjištění této studie na jiné situace a učitele. Závěry: Výzkum týkající se realizace kurikula občanské výchovy ve školních třídách je - soudě podle autorovi dostupných oborovědidaktických přehledových studií - na počátku. Tato studie by proto mohla sloužit jako inspirační zdroj pro širší výzkum na bázi oborové didaktiky společenských věd. ER -
KOUBEK, Petr. Portrét myšlení a jednání učitelek občanské výchovy. Vícečetná případová studie subjektivních teorií učitelek o didaktické transformaci. \textit{Pedagogika}. Univerzita Karlova, 2018, roč.~68, č.~2, s.~130-154. ISSN~0031-3815. doi:10.14712/23362189.2017.1014.
|