KUBART, Tomáš. Body suspension : the Performativity of Pain. In 3. CIJIET Congreso International de Jóvenes Investigadores en Estudios Teatrales, 24.10.2018, Santiago de Compostella. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Body suspension : the Performativity of Pain
Name in Czech Body suspension : performativita bolesti
Authors KUBART, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 3. CIJIET Congreso International de Jóvenes Investigadores en Estudios Teatrales, 24.10.2018, Santiago de Compostella, 2018.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Webové stránky konference
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00104213
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Body suspension; závěs; Mandanové; performativita; rituál; Fakir Musafar
Keywords in English Body suspension; suspension; the Mandans; performativity; ritual; Fakir Musafar
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Changed: 25/4/2019 01:55.
Abstract
When the American artist Roland Loomis contributed in 1980‘s, under the pseudonym Fakir Musafar, to Theatre Journal with his disturbing photographs, on which he posed hanging on hooks made from surgical stainless steel, the phenomenon of „body-suspension“ was known just to communities of body art and performance art artists, and to an arising subculture called „modern primitives“. Bodysuspension is a form of body art, or „body modification“, during which the skin of hang-uper is temporarily pierced with hooks, on which he/she is then suspended. Thanks to Fakir Musafar, Stelarc (Stelios Arcadiou) and the performance art and body art artists, the ritual „oh-kee-pa“ of Missouri-river Native American tribe Mandan (North Dakota) was spread across all social classes of the Euro-American culture.
Abstract (in Czech)
Když americký umělec Roland Loomis přispíval v 80. letech 20. století pod jménem Fakir Musafar do Theatre Journal svými znepokojivými fotografiemi, na nichž pózoval na hácích z chirurgické oceli, znaly fenomén body suspension pouze komunity umělců body art, performance art a vznikající subkultura modern primitives. Díky Fakiru Musafarovi, Stelarcovi (Stelios Arcadiou) a umělcům performance artu a body artu se rituál „ohkeepa“ (okipa) missourského indiánského kmene Mandanů rozšířil jako „zavěšování na háky za lidskou kůži“ napříč společenskými vrstvami euroamerické kultury. Moderní pojetí body suspension upozaďuje původní náboženské a společenské významy, jež byly s rituálem spjaté, a nahrazuje je osobní zkušeností a prožitím nevšedního zážitku.
Links
MUNI/A/1098/2017, interní kód MUName: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury (Acronym: MEDDIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 20/8/2024 23:58