CSERES, Jozef. Kontroverzie opery Mai 68 vo filozofických kontextoch aktuálnej opernej tvorby. Slovenské divadlo : časopis Slovenskej akadémie vied. Bratislava: Veda, roč. 66, 2/2018, s. 195-207. ISSN 0037-699X. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kontroverzie opery Mai 68 vo filozofických kontextoch aktuálnej opernej tvorby
Název česky Kontroverze opery Mai 68 ve filozofických kontextech aktuální operní tvorby
Název anglicky Controversies of the Mai 68 Opera in Philosophical Contexts of Actual Opera Production
Autoři CSERES, Jozef (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Slovenské divadlo : časopis Slovenskej akadémie vied, Bratislava, Veda, 2018, 0037-699X.
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00104325
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky opera Květen 1968; Pražské jaro; revoluce; historie; naracie; libreto; hlas
Klíčová slova anglicky opera Mai 1968; Prague Spring; revolution; history; narration; libretto; voice
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 24. 4. 2019 07:55.
Anotace
Štúdia odhaľuje poetické kontroverzie opery Mai 68 autorov Petra Kofroňa, Zdenka Plachého a Jiřího Šimáčka i jej kontroverzné prijatie českou opernou kritikou. Porovnávajúc poetické princípy zmienených autorov s tvorivými princípmi uplatneným v scénických dielach Mortona Feldmana, Martina Burlasa a Johna Zorna a argumentujúc filozofickými pojmami Deleuza a Guattariho a aktuálnymi pojmami postmodernej estetiky, autor načrtáva poetické rysy súčasnej opernej tvorby v kontexte aktuálneho filozofického myslenia a intermediálnej estetiky.
Anotace česky
Studie odhaluje poetické kontroverze opery Mai 68 autorů Petra Kofroně, Zdenka Plachého a Jiřího Šimáčka i její kontroverzní přijetí českou operní kritikou. Srovnávaje poetické principy zmiňovaných autorů s tvůrčími principy uplatněnými ve scénických dílech Mortona Feldmana, Martina Burlase a Johna Zorna a argumentujíce filozofickými pojmy Deleuza a Guattariho a aktuálními pojmy postmoderní estetiky, autor načrtává poetické rysy současné operní tvorby v kontexte aktuálního filozofického myšlení a intermediální estetiky.
Anotace anglicky
In his paper Controversies of the Mai 68 Opera in Philosophical Contexts of Actual Opera Production, Jozef Cseres reveals the poetical controversies of the Mai 68 opera (2008) by Petr Kofroň, Zdenek Plachý and Jiří Šimáček as well as its controversial reception by Czech opera criticism. Comparing the poetical principles of mentioned authors with those applied in stage works by Morton Feldman, Martin Burlas and John Zorn, and arguing with philosophical concepts of Gilles Deleuze and Félix Guattari and actual concepts of postmodern aesthetics, he outlines the poetical features of current opera production in context of actual philosophical thought and intermedia aesthetics. In this broader framework, in spite of some defects in staging, he considers Mai 68 for very actual and influential contribution to the opera world in Czech Republic and Slovakia, comparable with the contemporary opera works worldwide.
Návaznosti
MUNI/A/0907/2017, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 02:49