CSERES, Jozef. Kontroverzie opery Mai 68 vo filozofických kontextoch aktuálnej opernej tvorby (Controversies of the Mai 68 Opera in Philosophical Contexts of Actual Opera Production). Slovenské divadlo : časopis Slovenskej akadémie vied. Bratislava: Veda, 2018, vol. 66, 2/2018, p. 195-207. ISSN 0037-699X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kontroverzie opery Mai 68 vo filozofických kontextoch aktuálnej opernej tvorby
Name in Czech Kontroverze opery Mai 68 ve filozofických kontextech aktuální operní tvorby
Name (in English) Controversies of the Mai 68 Opera in Philosophical Contexts of Actual Opera Production
Authors CSERES, Jozef (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition Slovenské divadlo : časopis Slovenskej akadémie vied, Bratislava, Veda, 2018, 0037-699X.
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00104325
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) opera Květen 1968; Pražské jaro; revoluce; historie; naracie; libreto; hlas
Keywords in English opera Mai 1968; Prague Spring; revolution; history; narration; libretto; voice
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 24/4/2019 07:55.
Abstract
Štúdia odhaľuje poetické kontroverzie opery Mai 68 autorov Petra Kofroňa, Zdenka Plachého a Jiřího Šimáčka i jej kontroverzné prijatie českou opernou kritikou. Porovnávajúc poetické princípy zmienených autorov s tvorivými princípmi uplatneným v scénických dielach Mortona Feldmana, Martina Burlasa a Johna Zorna a argumentujúc filozofickými pojmami Deleuza a Guattariho a aktuálnymi pojmami postmodernej estetiky, autor načrtáva poetické rysy súčasnej opernej tvorby v kontexte aktuálneho filozofického myslenia a intermediálnej estetiky.
Abstract (in Czech)
Studie odhaluje poetické kontroverze opery Mai 68 autorů Petra Kofroně, Zdenka Plachého a Jiřího Šimáčka i její kontroverzní přijetí českou operní kritikou. Srovnávaje poetické principy zmiňovaných autorů s tvůrčími principy uplatněnými ve scénických dílech Mortona Feldmana, Martina Burlase a Johna Zorna a argumentujíce filozofickými pojmy Deleuza a Guattariho a aktuálními pojmy postmoderní estetiky, autor načrtává poetické rysy současné operní tvorby v kontexte aktuálního filozofického myšlení a intermediální estetiky.
Abstract (in English)
In his paper Controversies of the Mai 68 Opera in Philosophical Contexts of Actual Opera Production, Jozef Cseres reveals the poetical controversies of the Mai 68 opera (2008) by Petr Kofroň, Zdenek Plachý and Jiří Šimáček as well as its controversial reception by Czech opera criticism. Comparing the poetical principles of mentioned authors with those applied in stage works by Morton Feldman, Martin Burlas and John Zorn, and arguing with philosophical concepts of Gilles Deleuze and Félix Guattari and actual concepts of postmodern aesthetics, he outlines the poetical features of current opera production in context of actual philosophical thought and intermedia aesthetics. In this broader framework, in spite of some defects in staging, he considers Mai 68 for very actual and influential contribution to the opera world in Czech Republic and Slovakia, comparable with the contemporary opera works worldwide.
Links
MUNI/A/0907/2017, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/4/2024 15:32