J 2018

Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v edukační realitě muzea

KOLAŘÍKOVÁ, Veronika

Základní údaje

Originální název

Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v edukační realitě muzea

Název česky

Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v edukační realitě muzea

Název anglicky

Constructivist learning theories and their application in the educational reality of a museum

Autoři

KOLAŘÍKOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, 2018, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00104433

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Konstruktivismus; konstruktivistické teorie učení; edukace; muzeum.

Klíčová slova anglicky

constructivism; constructivist learning theory; education; museum.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2019 09:11, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Edukace je součástí nejen školního prostředí, ale i prostředí dalších institucí, mezi které se dnes výraznou měrou řadí muzea. Ta mohou edukovat a kultivovat své návštěvníky, přičemž vhodným ukotvením muzejněedukačních aktivit se zdají být konstruktivistické teorie učení. Ty vycházejí z konstruktivistického paradigmatu sociálních věd i myšlenek klasiků, jako je např. Dewey. Představení konstruktivistických teorií učení, jejich ukotvení v konstruktivistickém paradigmatu i jejich následná aplikace do prostředí muzea tvoří klíčovou osu i téma předkládané studie. Hlavním cílem studie ale není pouze představit konstruktivisticky orientovanou muzejní edukaci, ale především vymezit a definovat základní prvky konstruktivistických teorií učení, které mohou být využitelné (nejen) pro muzejněedukační realitu, její praxi i následnou evaluaci.

Anglicky

Education is not only a part of the school environment, but also other institutions, among which the museums are now largely ranked. Museums can educate and cultivate their visitors, where constructivist learning theories seem to be an appropriate anchor of museum educational activities. These are based on the constructivist paradigm of social sciences and classical thoughts, which is the representative of Dewey pragmatism. The introduction of constructivist theories of learning, their anchoring in a constructivist paradigm and their subsequent application to the environment of the museum form the key axis and theme of the presented study. The main objective of the study is not only to introduce constructivist-oriented museum education, but in particular to identify and define the basic elements of the constructivist theory of learning that may be useful (not only) for museum and its educational reality, both its practice and subsequent evaluation.

Návaznosti

MUNI/A/1042/2017, interní kód MU
Název: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Akronym: VyZsocpeD)
Investor: Masarykova univerzita, Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty