Detailed Information on Publication Record
2017
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.Basic information
Original name
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Name in Czech
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Name (in English)
Do they want to stay or leave?
Authors
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ, Klára ULIČNÁ and Stanislav JEŽEK
Edition
1. vyd. Brno, 322 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, č. 45, 2017
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-8889-4
Keywords (in Czech)
začínající učitel; dropout; základní školy; profesní socializace; objektivní determinanty socializace
Keywords in English
novice teacher; dropout; primary and lower secondary schools; professional socialisation; objective determinants of socialization
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 14/11/2018 15:24, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá I tzv. drop- out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom začínající učitelé. Kniha přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na procesy socializace začínajících učitelů a jejich objektivních determinant, které byly identifikovány na rovině interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů, širší kulturní, společenský a politický kontext). Autoři formulovali řadu doporučení pro vzdělávací politiku, vzdělavatele učitelů i pro vedení škol.
In English
One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The book discusses the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the processes of socialization of novice teachers and their objective determinants. The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context). The authors formulated recommendations for educational policy, teacher educators and school leaders.
Links
GA15-12956S, research and development project |
|