B 2017

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Basic information

Original name

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Name in Czech

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Name (in English)

Do they want to stay or leave?

Edition

1. vyd. Brno, 322 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, č. 45, 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-8889-4

Keywords (in Czech)

začínající učitel; dropout; základní školy; profesní socializace; objektivní determinanty socializace

Keywords in English

novice teacher; dropout; primary and lower secondary schools; professional socialisation; objective determinants of socialization

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 14/11/2018 15:24, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá I tzv. drop- out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom začínající učitelé. Kniha přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na procesy socializace začínajících učitelů a jejich objektivních determinant, které byly identifikovány na rovině interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů,  širší kulturní, společenský a politický kontext). Autoři formulovali řadu doporučení pro vzdělávací politiku, vzdělavatele učitelů i pro vedení škol.

In English

One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The book discusses the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the processes of socialization of novice teachers and their objective determinants. The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context). The authors formulated recommendations for educational policy, teacher educators and school leaders.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation