D 2018

Formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii na primere obučenija rečevomu etiketu v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka

KREJČÍ, Janina

Základní údaje

Originální název

Formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii na primere obučenija rečevomu etiketu v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka

Název česky

Rozvíjení sociolingvistické kompetence na příkladu výuky řečových zdvořilostních výrazů v kontextu vybraných hypotéz osvojování cizího jazyka

Název anglicky

The Development of Sociolinguistic Competence on Example of Teaching Speech Etiquette in the Context of Chosen Hypothesis of Second Language Acquisition

Autoři

KREJČÍ, Janina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Актуальные проблемы обучения русскому языку XIII, od s. 141-149, 9 s. 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00104550

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9077-4

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9077-2018

UT WoS

000527800600017

Klíčová slova česky

sociolingvistická kompetence; řečová zdvořilost; osvojování cizího jazyka; monitor model; hypotéza kontrastivní analýzy; hypotéza povšimnutí; hypotéza interakce

Klíčová slova anglicky

sociolinguistic competence; speech etiquette; second language acquisition; monitor model; contrastive analysis hypothesis; noticing hypothesis; interactive hypothesis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2021 12:40, Dana Nesnídalová

Anotace

ORIG EN

V originále

Odnoj iz važnych sostavljajuščich mežkul’turnoj kommunikativnoj kompetencii javljajetsja sociolingvističeskaja kompetencija, predstavljajuščaja soboj sposobnost’ osuščestvljat’ vybor lingvističeskoj formy i sposoba jazykovogo vyraženija, adekvatnychsituacii obščenija. Pri izučenii inostrannogo jazyka my obraščajem osoboje vnimanije na formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii učaščichsja i usvojenije imi formul rečevogo etiketa, kotoryj pozvoljajet ustanovit’ kontakt s sobesednikom v sootvetstvii s suščestvujuščimi normami obščenija.Priobretenije učaščimisja sposobnosti ponimat’ inostrannyj jazyk i pol’zovat’sja im javljajetsja predmetom izučenija otdel’noj discipliny –usvojenija vtorogo (inostrannogo) jazyka.V dannoj stat’je predstavleno kratkoje opisanije osnovnych podchodov k sozdaniju teorij usvojenija inostrannogo jazyka, a takže formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii i ovladenije učaščimisja formulami rečevogo etiketa v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka.

Anglicky

Being one of the important constituents of intercultural communicative competence sociolinguistic competence is the ability to choose linguistic forms and expressions adequate to the particular communication situation. When studying a foreign language, we pay special attention to the formation of sociolinguistic competence of learners and to the acquisition of speech etiquette formulas, which allows learners to establish contact with the interlocutor in accordance with the existing norms of communication. An acquisition of the ability to understand and use a foreign language is the subject of a separate field of study –Second Language Acquisition. This article presents a brief description of the main approaches to the theories of Second Language Acquisition, as well as the formation of sociolinguistic competence and mastering the usage of speech etiquette formulas by the learners in the context of selected hypothesis of Second Language Acquisition.
Zobrazeno: 10. 11. 2024 09:24