D
2018
Formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii na primere obučenija rečevomu etiketu v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka
KREJČÍ, Janina
Základní údaje
Originální název
Formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii na primere obučenija rečevomu etiketu v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka
Název česky
Rozvíjení sociolingvistické kompetence na příkladu výuky řečových zdvořilostních výrazů v kontextu vybraných hypotéz osvojování cizího jazyka
Název anglicky
The Development of Sociolinguistic Competence on Example of Teaching Speech Etiquette in the Context of Chosen Hypothesis of Second Language Acquisition
Vydání
Brno, Актуальные проблемы обучения русскому языку XIII, od s. 141-149, 9 s. 2018
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00104550
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
sociolingvistická kompetence; řečová zdvořilost; osvojování cizího jazyka; monitor model; hypotéza kontrastivní analýzy; hypotéza povšimnutí; hypotéza interakce
Klíčová slova anglicky
sociolinguistic competence; speech etiquette; second language acquisition; monitor model; contrastive analysis hypothesis; noticing hypothesis; interactive hypothesis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
Odnoj iz važnych sostavljajuščich mežkul’turnoj kommunikativnoj kompetencii javljajetsja sociolingvističeskaja kompetencija, predstavljajuščaja soboj sposobnost’ osuščestvljat’ vybor lingvističeskoj formy i sposoba jazykovogo vyraženija, adekvatnychsituacii obščenija. Pri izučenii inostrannogo jazyka my obraščajem osoboje vnimanije na formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii učaščichsja i usvojenije imi formul rečevogo etiketa, kotoryj pozvoljajet ustanovit’ kontakt s sobesednikom v sootvetstvii s suščestvujuščimi normami obščenija.Priobretenije učaščimisja sposobnosti ponimat’ inostrannyj jazyk i pol’zovat’sja im javljajetsja predmetom izučenija otdel’noj discipliny –usvojenija vtorogo (inostrannogo) jazyka.V dannoj stat’je predstavleno kratkoje opisanije osnovnych podchodov k sozdaniju teorij usvojenija inostrannogo jazyka, a takže formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii i ovladenije učaščimisja formulami rečevogo etiketa v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka.
Anglicky
Being one of the important constituents of intercultural communicative competence sociolinguistic competence is the ability to choose linguistic forms and expressions adequate to the particular communication situation. When studying a foreign language, we pay special attention to the formation of sociolinguistic competence of learners and to the acquisition of speech etiquette formulas, which allows learners to establish contact with the interlocutor in accordance with the existing norms of communication. An acquisition of the ability to understand and use a foreign language is the subject of a separate field of study –Second Language Acquisition. This article presents a brief description of the main approaches to the theories of Second Language Acquisition, as well as the formation of sociolinguistic competence and mastering the usage of speech etiquette formulas by the learners in the context of selected hypothesis of Second Language Acquisition.
Zobrazeno: 10. 11. 2024 09:24