PILCHOVÁ, Pavla. Obrazová komunikace v bulvární sportovní publicistice (Visual communication of tabloid sports journalism). Nová čeština doma a ve světě. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018, vol. 2018, No 1, p. 62-68. ISSN 1805-367X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Obrazová komunikace v bulvární sportovní publicistice
Name (in English) Visual communication of tabloid sports journalism
Authors PILCHOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Nová čeština doma a ve světě, Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018, 1805-367X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00104557
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) stylistika; interpretace; persvaze; neverbální prostředky; obrazová komunikace; žurnalistika; bulvární média
Keywords in English stylistics; interpretation; persuasion; nonverbal meanings; visual communication; journalism; tabloid media
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 28/3/2019 09:10.
Abstract
Příspěvek prezentuje dílčí část výzkumné sondy (více než 220 sportovních článků za období jednoho měsíce) zaměřené na persvazi neverbálních prostředků v bulvární sportovní publicistice. Sonda se zabývala články ve dvou nejčtenějších bulvárních denících — Blesk a Aha!. Příspěvek se věnuje otázkám, jak neverbální prostředky (konkrétně obrazy) ovlivňují styl sportovní bulvární publicistiky a jak se zapojují do procesu ovlivňování recipientů. Ukazuje jejich rozdílné užití a zároveň zdůrazňuje rozdílné funkce, které tyto prostředky plní. Nejdůležitějším obrazovým prvkem je velkoformátová barevná fotografie, která by měla v médiích poskytovat autentický a věrohodný obraz a napomáhat k interpretaci sdělení. V případě bulvárních médií však může pozměňovat kontext celého článku i jeho význam nebo čtenáře dezinformovat, skoro až mystifikovat.
Abstract (in English)
The paper presents partial research focusing on non-verbal meanings in the realm of sports journalism in Czech tabloids (including more than 220 sports articles from a period of one month) in the two most popular Czech tabloid newspapers: Blesk and Aha!. The paper deals with questions of how non-verbal meanings (namely pictures) influence the style of sports tabloid journalism and how they affect recipients. The paper shows their different uses and also high lights the different functions that these devices perform. The most important visual element is the large-format colour photo that should provide an authentic and credible image and help in the interpretation of the text. In the case of tabloid media, the photo may change the context of the whole article and its meaning, potentially mystifying or misinforming the reader.
Links
MUNI/A/0863/2015, interní kód MUName: Čeština v jednotě synchronie a diachronie - 2016
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/9/2024 01:25