J 2018

Obrazová komunikace v bulvární sportovní publicistice

PILCHOVÁ, Pavla

Basic information

Original name

Obrazová komunikace v bulvární sportovní publicistice

Name (in English)

Visual communication of tabloid sports journalism

Authors

PILCHOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Nová čeština doma a ve světě, Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018, 1805-367X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL URL

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00104557

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

stylistika; interpretace; persvaze; neverbální prostředky; obrazová komunikace; žurnalistika; bulvární média

Keywords in English

stylistics; interpretation; persuasion; nonverbal meanings; visual communication; journalism; tabloid media

Tags

rivok

Tags

Reviewed
Změněno: 28/3/2019 09:10, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek prezentuje dílčí část výzkumné sondy (více než 220 sportovních článků za období jednoho měsíce) zaměřené na persvazi neverbálních prostředků v bulvární sportovní publicistice. Sonda se zabývala články ve dvou nejčtenějších bulvárních denících — Blesk a Aha!. Příspěvek se věnuje otázkám, jak neverbální prostředky (konkrétně obrazy) ovlivňují styl sportovní bulvární publicistiky a jak se zapojují do procesu ovlivňování recipientů. Ukazuje jejich rozdílné užití a zároveň zdůrazňuje rozdílné funkce, které tyto prostředky plní. Nejdůležitějším obrazovým prvkem je velkoformátová barevná fotografie, která by měla v médiích poskytovat autentický a věrohodný obraz a napomáhat k interpretaci sdělení. V případě bulvárních médií však může pozměňovat kontext celého článku i jeho význam nebo čtenáře dezinformovat, skoro až mystifikovat.

In English

The paper presents partial research focusing on non-verbal meanings in the realm of sports journalism in Czech tabloids (including more than 220 sports articles from a period of one month) in the two most popular Czech tabloid newspapers: Blesk and Aha!. The paper deals with questions of how non-verbal meanings (namely pictures) influence the style of sports tabloid journalism and how they affect recipients. The paper shows their different uses and also high lights the different functions that these devices perform. The most important visual element is the large-format colour photo that should provide an authentic and credible image and help in the interpretation of the text. In the case of tabloid media, the photo may change the context of the whole article and its meaning, potentially mystifying or misinforming the reader.

Links

MUNI/A/0863/2015, interní kód MU
Name: Čeština v jednotě synchronie a diachronie - 2016
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 14/11/2024 07:54