D 2018

Vztah osobnostních charakteristik a spokojenosti zákazníka v potravinářských podnicích

SUCHÁNEK, Petr and Maria KRÁLOVÁ

Basic information

Original name

Vztah osobnostních charakteristik a spokojenosti zákazníka v potravinářských podnicích

Name (in English)

The Relationship of Personal Characteristic and Customer Satisfaction In Food Industry

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Maria KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Aktuálne problémy podnikovej sféry 2018, p. 997-1008, 12 pp. 2018

Publisher

Fakulta Podnikového manažmentu EU v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/18:00101369

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-225-4536-5

Keywords (in Czech)

spokojenost zákazníka; osobnostní charakteristiky; faktory spokojenosti zákazníka

Keywords in English

customer satisfaction; personal characteristics; customer satisfaction factors

Tags

Reviewed
Změněno: 26/4/2019 16:04, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Předmětem článku je vztah vybraných osobnostních charakteristik a vybraných faktorů spokojenosti zákazníka. Cílem článku je určit zda existuje vztah mezi vybranými osobnostními charakteristikami a faktory ovlivňujícími spokojenost zákazníka. Prvním dílčím cílem je zjistit, jak silný je tento vztah a druhým dílčím cílem je zjistit, mezi kterými konkrétními faktory tento vztah existuje. Výzkum byl proveden na vzorku 102 podniků z odvětví potravinářského průmyslu a jejich zákazníků, kterých bylo 1530. Dotazník byl určen konečným spotřebitelům. Pro modelování byla využita Kanonická korelační analýza s příslušnými statistickými testy. Z výsledků plyne, že existuje slabý vztah mezi vybranými faktory spokojenosti zákazníka (vnímaná hodnota, vnímaná kvalita, konkurenceschopnost a očekávání zákazníka) a osobnostními charakteristikami (finanční kapacita, míra optimismu, míra plánování). Díky tomu lze vyvodit, že osobnostní charakteristiky mají dopad na spokojenost zákazníka.

In English

The subject of the research is the relation of selected personality characteristics and selected factors of customer satisfaction. The aim of the article is therefore to determine whether there is a relationship between selected personality traits and factors influencing customer satisfaction. The first partial aim is to find out how strong this relationship is and the second partial aim is to find out between which specific factors this relationship exist. The survey was carried out on a sample of 102 food business enterprises and their end customers, of which 1530 were used. The questionnaire was designed for final customers. Canonical Correlation Analysis with relevant statistical tests was used for modeling. The results show that there is a (weak) relationship between some customer satisfaction factors (Perceived value, Perceived quality, Competitiveness and Customer Expectation) and some personality characteristics (financial capacity, optimism rate and planning rate). From this, it can be deduced that personality characteristics have an impact on customer satisfaction.

Links

GA16-16260S, research and development project
Name: Přístup managementu k redukci zpětných toků ve vazbě na spokojenost zákazníků a neustálé zlepšování
Investor: Czech Science Foundation