Detailed Information on Publication Record
2018
Vztah osobnostních charakteristik a spokojenosti zákazníka v potravinářských podnicích
SUCHÁNEK, Petr and Maria KRÁLOVÁBasic information
Original name
Vztah osobnostních charakteristik a spokojenosti zákazníka v potravinářských podnicích
Name (in English)
The Relationship of Personal Characteristic and Customer Satisfaction In Food Industry
Authors
SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Maria KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, Aktuálne problémy podnikovej sféry 2018, p. 997-1008, 12 pp. 2018
Publisher
Fakulta Podnikového manažmentu EU v Bratislave
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/18:00101369
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-225-4536-5
Keywords (in Czech)
spokojenost zákazníka; osobnostní charakteristiky; faktory spokojenosti zákazníka
Keywords in English
customer satisfaction; personal characteristics; customer satisfaction factors
Tags
Reviewed
Změněno: 26/4/2019 16:04, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Předmětem článku je vztah vybraných osobnostních charakteristik a vybraných faktorů spokojenosti zákazníka. Cílem článku je určit zda existuje vztah mezi vybranými osobnostními charakteristikami a faktory ovlivňujícími spokojenost zákazníka. Prvním dílčím cílem je zjistit, jak silný je tento vztah a druhým dílčím cílem je zjistit, mezi kterými konkrétními faktory tento vztah existuje. Výzkum byl proveden na vzorku 102 podniků z odvětví potravinářského průmyslu a jejich zákazníků, kterých bylo 1530. Dotazník byl určen konečným spotřebitelům. Pro modelování byla využita Kanonická korelační analýza s příslušnými statistickými testy. Z výsledků plyne, že existuje slabý vztah mezi vybranými faktory spokojenosti zákazníka (vnímaná hodnota, vnímaná kvalita, konkurenceschopnost a očekávání zákazníka) a osobnostními charakteristikami (finanční kapacita, míra optimismu, míra plánování). Díky tomu lze vyvodit, že osobnostní charakteristiky mají dopad na spokojenost zákazníka.
In English
The subject of the research is the relation of selected personality characteristics and selected factors of customer satisfaction. The aim of the article is therefore to determine whether there is a relationship between selected personality traits and factors influencing customer satisfaction. The first partial aim is to find out how strong this relationship is and the second partial aim is to find out between which specific factors this relationship exist. The survey was carried out on a sample of 102 food business enterprises and their end customers, of which 1530 were used. The questionnaire was designed for final customers. Canonical Correlation Analysis with relevant statistical tests was used for modeling. The results show that there is a (weak) relationship between some customer satisfaction factors (Perceived value, Perceived quality, Competitiveness and Customer Expectation) and some personality characteristics (financial capacity, optimism rate and planning rate). From this, it can be deduced that personality characteristics have an impact on customer satisfaction.
Links
GA16-16260S, research and development project |
|