B 2018

Železnice a evropská dopravní politika - ideje, strategie, nástroje a jejich aplikace.

KVIZDA, Martin, Tomáš PALETA, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk TOMEŠ, Hana FITZOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Železnice a evropská dopravní politika - ideje, strategie, nástroje a jejich aplikace.

Name (in English)

Railways and European Transport Policy - Ideas, strategies, tools and their applications.

Authors

KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Tomáš PALETA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Daniel SEIDENGLANZ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk TOMEŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana FITZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Simona SURMAŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vojtěch SURMAŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 165 pp. Železniční reformy, sv. 6, 2018

Publisher

Masarykova univerzita - MuniPress

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50202 Applied Economics, Econometrics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/18:00104671

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-9099-6

Keywords (in Czech)

železniční reformy; dopravní trh; liberalizace; konkurence na železnici

Keywords in English

rail reforms; transport market; libaralization; competition on rails

Tags

Reviewed
Změněno: 8/4/2019 10:05, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Kniha uzavírá monografickou ediční řadu Železniční reformy jako její 6. svazek; předchozí svazky se zabývaly jednotlivými aspekty železniční dopravy: modelováním poptávky po přepravě a její predikcí, regulací konkurenčního prostředí na železnici, konkrétními příběhy reforem odvětví ve Velké Británii a v Německu a ekonomickým zhodnocením liberalizace železničních systémů v Evropě. Tento poslední svazek je věnován komplexní analýze a zhodnocení dopravní politiky ve vztahu k železnicím v zemích Evropské unie. Dopravní politika má v rámci hospodářské politiky Evropské unie, národních států, jednotlivých regionů i měst významné postavení, neboť vzhledem k omezenosti přírodních zdrojů a současně rostoucí poptávce po přepravních službách jsou stále naléhavější fiskální, strategické, environmentální a sociální cíle. Celá kniha je rozdělena celkem do šesti kapitol, které tvoří uzavřené celky, jsou zaměřené na určitý aspekt dopravní politiky na železnici a jsou vždy zakončeny dílčím závěrem. Současně však na sebe kapitoly logicky navazují, doplňují se a tvoří tak jeden celek, z nějž je možné odvodit celkové závěry a doporučení.

In English

This monograph deals with the issue of the organization and regulation of transport systems and, above all, the rail transport segment, which is extremely complex in terms of planning, financing and regulation. The book concludes the monographic edition “Railway Reforms” as its 6th volume; the previous volumes addressed individual aspects of rail trans-port: modeling demand for transport and its prediction, regulating the competitive environ-ment on the railways, specific stories of sectoral reforms in the UK and Germany, and eco-nomic appreciation of the liberalization of railway systems in Europe. This last volume is devoted to a comprehensive analysis and assessment of transport policy in relation to the railways in the countries of the European Union. Transport policy has a significant role to play in the economic policy of the European Union, national states, regions and cities, given the scarcity of natural resources and the growing demand for transport services, with fiscal, strategic, environmental and social goals being increasingly urgent. The entire book is divi-ded into six chapters, which form closed units, are focused on a certain aspect of transport policy on the railway and are always concluded by a partial conclusion. At the same time, however, the chapters logically follow and complement each other, forming a whole, from which it is possible to derive overall conclusions and recommendations.

Links

EF16_026/0008430, research and development project
Name: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
MUNI/A/0997/2015, interní kód MU
Name: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury. (Acronym: CBA-IP)
Investor: Masaryk University, ITREGEP, Category A

Files attached