Detailed Information on Publication Record
2018
Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A
ČEJKOVÁ, IngridBasic information
Original name
Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A
Name (in English)
Student teaching evaluation/assessment at grammar school
Authors
ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, Czech Pedagogical Society, 2018, 1805-9511
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00104696
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
víceleté gymnázium; hodnocení výuky; efektivita výuky; kvalita výuky; hlas žáků; situační mapy; matematika; český jazyk a literatura
Keywords in English
rammar school; teaching evaluation /assessment; teaching efficiency; teaching quality; pupil voice; situational maps; mathematics; Czech language and literature
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 12/4/2019 09:02, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Cílem předloženého textu je prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření zjistit, jak žáci gymnázia hodnotí výuku jednotlivých vyučovacích předmě-tů, a také načrtnout, zda žákovské hodnocení výuky může disponovat hybnou silou umožňující žákům ovlivňovat podobu výuky směrem k vyšší efektivitě a kvalitě. Tato problematika byla zkoumána za pomoci zúčastněného pozorování výuky a rozhovo-rů se žáky a vyučujícími jedné středoškolské třídy. Na základě analýzy získaných dat bylo zjištěno, že žáci jsou schopni hodnotit výuku z různých úhlů pohledu a brát při tom v potaz celou řadu prvků. Stěžejními prvky výuky, které žáci sledují, jsou napří-klad vlastnosti a jednání učitele, expertnost učitele, didaktické kompetence učitele a s tím související cíle, metody, efekty výuky atd. Žákovské hodnocení výuky je tedy výsledkem rozsáhlé analýzy jednotlivých prvků výuky a jejich opětovné syntézy, kte-rá ústí ve formulování finálního stanoviska.
In English
The aim of the presented study is to find out how pupils of grammar school evaluate the teaching of individual lessons and subjects as well as whether pupil’s assessment of teaching can have a driving force enabling pupils to influence the form of teaching towards its efficiency and quality. The design of the study is qualitative research. The examined phenomenon has been explored through observations of teaching and interviews with pupils and teachers of one high school class. Based on the analysis of the data obtained, it was found that pupils are able to evaluate the teaching from different points of view and take into account a whole range of teaching elements. The essential elements of the lessons that pupils observe are, for example: the characteristics and behavior of the teacher, the teacher’s expertise, the didactic competence of the teacher and the related learning objectives, the teaching methods, the learning effects, etc. The whole pupil’s assessment of teaching is a result of a comprehensive analysis of the individual elements of teaching, the synthesis of these elements and the formulation of the final opinion.
Links
MUNI/A/1028/2017, interní kód MU |
|