J 2018

Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A

ČEJKOVÁ, Ingrid

Basic information

Original name

Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A

Name (in English)

Student teaching evaluation/assessment at grammar school

Authors

ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Czech Pedagogical Society, 2018, 1805-9511

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00104696

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

víceleté gymnázium; hodnocení výuky; efektivita výuky; kvalita výuky; hlas žáků; situační mapy; matematika; český jazyk a literatura

Keywords in English

rammar school; teaching evaluation /assessment; teaching efficiency; teaching quality; pupil voice; situational maps; mathematics; Czech language and literature

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 12/4/2019 09:02, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Cílem předloženého textu je prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření zjistit, jak žáci gymnázia hodnotí výuku jednotlivých vyučovacích předmě-tů, a také načrtnout, zda žákovské hodnocení výuky může disponovat hybnou silou umožňující žákům ovlivňovat podobu výuky směrem k vyšší efektivitě a kvalitě. Tato problematika byla zkoumána za pomoci zúčastněného pozorování výuky a rozhovo-rů se žáky a vyučujícími jedné středoškolské třídy. Na základě analýzy získaných dat bylo zjištěno, že žáci jsou schopni hodnotit výuku z různých úhlů pohledu a brát při tom v potaz celou řadu prvků. Stěžejními prvky výuky, které žáci sledují, jsou napří-klad vlastnosti a jednání učitele, expertnost učitele, didaktické kompetence učitele a s tím související cíle, metody, efekty výuky atd. Žákovské hodnocení výuky je tedy výsledkem rozsáhlé analýzy jednotlivých prvků výuky a jejich opětovné syntézy, kte-rá ústí ve formulování finálního stanoviska.

In English

The aim of the presented study is to find out how pupils of grammar school evaluate the teaching of individual lessons and subjects as well as whether pupil’s assessment of teaching can have a driving force enabling pupils to influence the form of teaching towards its efficiency and quality. The design of the study is qualitative research. The examined phenomenon has been explored through observations of teaching and interviews with pupils and teachers of one high school class. Based on the analysis of the data obtained, it was found that pupils are able to evaluate the teaching from different points of view and take into account a whole range of teaching elements. The essential elements of the lessons that pupils observe are, for example: the characteristics and behavior of the teacher, the teacher’s expertise, the didactic competence of the teacher and the related learning objectives, the teaching methods, the learning effects, etc. The whole pupil’s assessment of teaching is a result of a comprehensive analysis of the individual elements of teaching, the synthesis of these elements and the formulation of the final opinion.

Links

MUNI/A/1028/2017, interní kód MU
Name: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masaryk University, Category A