a 2018

Charakteristika práce metodiků prevence na středních školách v metropoli

KACHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Charakteristika práce metodiků prevence na středních školách v metropoli

Name in Czech

Charakteristika práce metodiků prevence na středních školách v metropoli

Name (in English)

Characteristics of the methodist' of prevention work on secondary schools in the metropolis

Authors

Edition

RAČKOVÁ, M., TKÁČOVÁ, R. (eds.). Sebaregulácia ako podmienka zdravého správania. Zborník abstraktov z medzinárodného vedeckého kolokvia Košice, CPPS TUKE, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-553-3204-8

Keywords (in Czech)

návyková látka; závislost; metodik prevence; primární prevence; minimální preventivní program; škola; žák; rozhovor; výzkum

Keywords in English

habit-forming substance; addiction; methodist of prevention; primary prevention; minimal preventive program; school; student; interview; research

Tags

Reviewed
Změněno: 23/1/2020 23:19, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Pomocí strukturovaného rozhovoru bylo osloveno 5 informantů - metodiků prevence na záměrně vybraných pražských středních školách. Bylo mapováno jejich vzdělání, pracovní vytížení, financování, typy a formy preventivních aktivit ve školách, možnosti spolupráce s dalšími organizacemi, dostupnost prevence pro žáky. Dotazované osoby mají kromě preventivního působení ve školách i další výukové povinnosti, funkce metodika prevence není vždy honorována a zahrnuta do pedagogického úvazku. Preventivní aktivity jsou nejčastěji realizovány formou přednášek v průběhu běžné výuky, financovány školou a pro žáky bezplatné. Všichni informanti absolvovali specializační kurzy a dále se vzdělávají.

In English

Using a structured interview, 5 informants - methodists of prevention were invited to the intentionally selected Prague secondary schools. Their education, workload, financing, types and forms of preventive activities in schools, possibilities of cooperation with other organizations, availability of prevention for pupils were mapped. In addition to preventive activities in schools, the interviewed persons have other teaching duties, the function of the methodist is not always honored and included in the teaching work. Preventive activities are most often carried out in the form of lectures in the course of normal education, funded by the school and for students free of charge. All informants have completed specialized courses and are further educated.

Links

MUNI/A/1432/2018, interní kód MU
Name: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masaryk University, Category A