KACHLÍK, Petr. Fobické stavy ve školním prostředí (Fobic states in the school environment). 1st ed. Košice: Centrum protidrogových a poradenských služieb TUKE, 2018, 9 pp. ISBN 978-80-553-3203-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fobické stavy ve školním prostředí
Name in Czech Fobické stavy ve školním prostředí
Name (in English) Fobic states in the school environment
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Košice, 9 pp. 2018.
Publisher Centrum protidrogových a poradenských služieb TUKE
Other information
Original language Czech
Type of outcome Special-purpose publication
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00104831
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-553-3203-1
Keywords (in Czech) fobie; intervence; rodina; škola; úzkost; vztahy; výzkum; zdraví; žák
Keywords in English phobia; intervention; family; school; anxiety; relationships; research; health; pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 23/1/2020 23:16.
Abstract
Byla uskutečněna výzkumná studie zaměřená na odhalení faktorů podílejících se na vzniku fobických stavů ve škole a na možnosti jejich řešení u participantů navštěvujících druhý stupeň základní školy. Bylo využito analýzy odborné dokumentace, strukturovaných rozhovorů s dětmi i jejich rodiči a pozorování. V rodinách byla prováděna dlouhodobá pedagogická intervence. Podstatnou roli při vzniku fobických stavů v rodinném prostředí hraje porucha vztahů, chybná výchovná strategie, nedostatek času na dítě, málo společných volnočasových aktivit. Ve školním prostředí fobické stavy souvisejí s negativním klimatem třídy, nerespektováním specifických potřeb žáka a oceňováním snahy, nízkou úrovní motivace a absencí dobrých přátel. Dlouhodobá práce s rodinou dokázala v různé míře tento nepříznivý stav zvrátit.
Abstract (in English)
A research study has been carried out to identify factors contributing to the formation of phobic conditions at school and the possibilities of their solution for participants attending the second stage of elementary school. An analysis of professional documentation, structured interviews with children and their parents and observation was used. Long-term pedagogical interventions were carried out in families. An important role in the formation of phobic conditions in the family environment is the failure of relationships, wrong educational strategy, lack of time for the child, few common leisure activities. In the school environment, phobias are related to the negative climate of the class, disregarding the pupil's specific needs and appreciation of the effort, low levels of motivation, and the absence of good friends. Long-term work with the family has been able to reverse this unfavorable situation to a varying extent.
Links
MUNI/A/1432/2018, interní kód MUName: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/5/2024 15:40