u 2018

Rizika moderních způsobů komunikace pro žáky základní školy

KACHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Rizika moderních způsobů komunikace pro žáky základní školy

Name in Czech

Rizika moderních způsobů komunikace pro žáky základní školy

Name (in English)

Risks of modern ways of communication for elementary school pupils

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Košice, 10 pp. 2018

Publisher

Centrum protidrogových a poradenských služieb TUKE

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00104832

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-553-3203-1

Keywords (in Czech)

bezpečnost; dotazník; internet; počítač; riziko; škola; volný čas; výzkum; zdraví; žák

Keywords in English

safety; questionnaire; Internet; computer; risk; school; leisure time; research; health; web; pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 23/1/2020 23:20, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Byla realizována výzkumná sonda, která mapovala trávení volného času, výhody a rizika spojená s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Pomocí anonymního dotazníku o 20 položkách byl osloven vzorek 150 žáků 1. stupně ze dvou záměrně vybraných základních škol v severomoravském regionu. Polovina dětí tráví svůj volný čas u počítače, třetina na sociálních sítích. I když je zjevná touha respondentů po pobytu venku, třetina sportuje pouze povinně ve škole v hodinách tělesné výchovy. Tři čtvrtiny vzorku mají doma přístup k internetu, 90 % dotazovaného souboru není nijak omezován potenciálně rizikový obsah. Sotva polovina rodičů sleduje, jaké webové stránky jejich děti navštěvují, otázka počítačové bezpečnosti je značně podceňována.

In English

A research probe was carried out to map out leisure time, benefits and risks associated with modern information and communication technologies. Using an anonymous questionnaire of 20 entries, a sample of 150 first degree pupils from two intentionally selected primary schools in the North Moravian region was approached. Half of children spend their free time at the computer, a third on social networks. Although there is a clear desire for respondents to stay outdoors, one third only enters compulsory school at physical education. Three quarters of the sample have access to the Internet at home, 90% of the population being interviewed is not in any way limited to potentially risky content. Only half of the parents are watching what websites their children visit, the question of computer security is greatly underestimated.

Links

MUNI/A/1432/2018, interní kód MU
Name: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masaryk University, Category A