KACHLÍK, Petr. Rizika moderních způsobů komunikace pro žáky základní školy (Risks of modern ways of communication for elementary school pupils). 1st ed. Košice: Centrum protidrogových a poradenských služieb TUKE, 2018, 10 pp. ISBN 978-80-553-3203-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rizika moderních způsobů komunikace pro žáky základní školy
Name in Czech Rizika moderních způsobů komunikace pro žáky základní školy
Name (in English) Risks of modern ways of communication for elementary school pupils
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Košice, 10 pp. 2018.
Publisher Centrum protidrogových a poradenských služieb TUKE
Other information
Original language Czech
Type of outcome Special-purpose publication
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00104832
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-553-3203-1
Keywords (in Czech) bezpečnost; dotazník; internet; počítač; riziko; škola; volný čas; výzkum; zdraví; žák
Keywords in English safety; questionnaire; Internet; computer; risk; school; leisure time; research; health; web; pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 23/1/2020 23:20.
Abstract
Byla realizována výzkumná sonda, která mapovala trávení volného času, výhody a rizika spojená s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Pomocí anonymního dotazníku o 20 položkách byl osloven vzorek 150 žáků 1. stupně ze dvou záměrně vybraných základních škol v severomoravském regionu. Polovina dětí tráví svůj volný čas u počítače, třetina na sociálních sítích. I když je zjevná touha respondentů po pobytu venku, třetina sportuje pouze povinně ve škole v hodinách tělesné výchovy. Tři čtvrtiny vzorku mají doma přístup k internetu, 90 % dotazovaného souboru není nijak omezován potenciálně rizikový obsah. Sotva polovina rodičů sleduje, jaké webové stránky jejich děti navštěvují, otázka počítačové bezpečnosti je značně podceňována.
Abstract (in English)
A research probe was carried out to map out leisure time, benefits and risks associated with modern information and communication technologies. Using an anonymous questionnaire of 20 entries, a sample of 150 first degree pupils from two intentionally selected primary schools in the North Moravian region was approached. Half of children spend their free time at the computer, a third on social networks. Although there is a clear desire for respondents to stay outdoors, one third only enters compulsory school at physical education. Three quarters of the sample have access to the Internet at home, 90% of the population being interviewed is not in any way limited to potentially risky content. Only half of the parents are watching what websites their children visit, the question of computer security is greatly underestimated.
Links
MUNI/A/1432/2018, interní kód MUName: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/4/2024 21:19