RUSINKO, Marcela. Křehké sny modernity : ČSR a Pardubice v zrcadle výtvarného umění 1918–1938 (Fragile Dreams of Modernity : The Czechoslovak Republic and Pardubice as Reflected in the Fine Arts 1918–1938). Pardubice: Východočeská galerie v Pardubicích, 2018, 140 pp. ISBN 978-80-85112-84-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Křehké sny modernity : ČSR a Pardubice v zrcadle výtvarného umění 1918–1938
Name (in English) Fragile Dreams of Modernity : The Czechoslovak Republic and Pardubice as Reflected in the Fine Arts 1918–1938
Authors RUSINKO, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pardubice, 140 pp. 2018.
Publisher Východočeská galerie v Pardubicích
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00104848
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-85112-84-9
Keywords in English Czech modern art; interwar Czechoslovakia; 20th centrury regional art; Pardubice
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D., učo 16236. Changed: 14/4/2019 21:36.
Abstract
Projekt symbolicky věnovaný stému výročí vzniku první Československé republiky, mapuje prostřednictvím výtvarného umění období let 1918–1938. Ohniskem zájmu jsou tehdejší celostátně aktuální témata hledání a vytváření identity nového státu, nástup meziválečných avantgard a jejich vzdálený ohlas v regionu, ale i kontrast vyspělé modernistické měšťanské společnosti ve srovnání se sociálními a hospodářskými problémy, jež naplno rezonovaly i ve výtvarném umění. Na základě širšího kontextu sdíleného uměleckého kánonu tohoto období usiluje přehlídka především o vystavění a zhodnocení obrazu regionální podoby meziválečné modernistické společnosti, jejích ideálů, snů, vítězství i pádů s důrazem na nosná lokální témata kultury, sportu a krajiny. Projekt Křehké sny modernity je především příležitostí, v níž se chceme k těmto lokálním podobám modernity vrátit ve vizuální, sbírkové podobě. Je příjemnou příležitostí provést hlubinnou analýzu i kritický chirurgický řez galerijní sbírkou, hlubinami místního depozitáře. Východočeská galerie, od svého vzniku v roce 1953, vždy budovala sbírku s ambicí postihnout vývoj výtvarného umění na našem území v celonárodním měřítku, ale i jeho regionální podobu. Vždy fungovala jako krajská instituce s výraznou osvětovou lokální funkcí. Rádi bychom se nyní při této příležitosti tedy podívali na podoby výtvarného umění v meziválečném Československu očima této sbírky. Na pozadí známých a v historických stálých expozicích dlouhodobě vystavovaných děl chceme představit především obrazy, sochy, kresby, grafiky, jimž se této příležitosti léta nedostalo, a přesto si zaslouží naši pozornost. Případně vystavit známá díla v nově specifikovaném lokálním kontextu a otevřít tak možnosti jejich dalšího kontextuálního odborného poznávání a zpracovávání.
Abstract (in English)
The project, symbolically dedicated to the 100th anniversary of the founding of the First Czechoslovak Republic, maps the years 1918 to 1938 through the fine arts. It focuses on what at that time were statewide themes of seeking and creating the new state’s identity, the rise of the interwar avant-garde and its distant echoes in the region, as well as the contrast between bourgeois, mature, modernist society and the economic and social problems that fully resonated as subjects of artistic treatment. Situated within the broader context of the then-commonly shared artistic canon, this overview above all strives to establish and then to assess what our regional form of interwar modernist society looked like, what its ideals, dreams, victories and defeats were, with an emphasis on the fruitful local subjects of culture, sport and landscape. Fragile Dreams of Modernity is above all an opportunity to return to these local forms of modernity as collections of visual art. It is a pleasant opportunity to perform an in-depth analysis and a critical, surgical cross-section of the gallery’s collection by plumbing the depths of the local depository. Since its establishment in 1953, the East Bohemian Gallery (Východočeská galerie) has always built up its collection with the ambition of capturing the development of the arts in our area both on a national scale and in its regional form. The gallery has always functioned as a regional institution with a significant local educational function. On this occasion we would like to look at the fine art forms from interwar Czechoslovakia as seen through the lens of this collection. Against the background of the gallery’s well-known, historically permanent exhibitions that have long been on display, we want to primarily present the paintings, sculptures, drawings and graphic designs that have not been given that opportunity for many years despite deserving our attention. We would also like to exhibit well-known works in this newly-specific local context and open up the opportunity for them to be further explored and studied in that context.
PrintDisplayed: 18/10/2024 00:39