e 2018

Technical Report. Parent Structured Interview Study. Procedures, Instruments, Development, Samples and Showcases.

BROEKHUIZEN, Martine, Katharina EREKY-STEVENS, Katrin WOLF, Thomas MOSER, Paul LESEMAN et. al.

Basic information

Original name

Technical Report. Parent Structured Interview Study. Procedures, Instruments, Development, Samples and Showcases.

Name in Czech

Technická zpráva. Strukturované rozhovory. Procedury, nástroje, stav, vzorek, ukázkové příklady.

Authors

BROEKHUIZEN, Martine, Katharina EREKY-STEVENS, Katrin WOLF, Thomas MOSER, Paul LESEMAN, Yvonne ANDERS, Edward MELHUISH, Ayca ALAYLI, Ryanne FRANCOT, Ebrar GÜLEC, Konstantinos PETROGIANNIS, Cecília AGUIAR and Jana OBROVSKÁ

Edition

Utrecht University, 2018

Publisher

European Comission

Other information

Language

English

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Sociální znevýhodnění; rodičovství; matky z etnických menšin; vzdělávání

Keywords in English

Social disadvantage; parenting; minority mothers; education
Změněno: 21/1/2020 17:05, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Abstract

V originále

The main goal of the structured interview study was to give voice to parents in ten European countries. The goal of this study was to create new knowledge about: cultural and linguistic resources in families, acculturation-participation orientation and identity construction, experiences with (early) education provisions and other services, aspirations and expectations, and wellbeing of parents and children. To achieve these goals, WP2 collected empirical data with structured interviews with parents from four specific disadvantaged groups across ten European countries with different education systems, welfare regimes and integration policies. These interviews involved parents with children in the 3- to 6-years and 9- to 12-years age range to capture the pre-primary phase and the phase before the transition to secondary school, including the experiences and decisions of parents relating to these phases. PAUL LESEMAN, YVONNE ANDERS, EDWARD MELHUISH, AYÇA ALAYLI, RYANNE FRANCOT, EBRAR GÜLEC, KONSTANTINOS PETROGIANNIS, CECÍLIA AGUIAR, JANA OBROVSKÁ are contributing authors.

In Czech

Hlavním cílem studie založené na strukturovaných rozhovorech bylo poskytnout hlas rodičům v deseti evropských zemích. Cílem této studie bylo vytvořit nové poznatky o: kulturních a jazykových zdrojích v rodinách, orientaci na akulturaci a participaci a vyjednávání identity, zkušenostech s (raným) vzděláním a dalšími službami, aspiracemi a očekáváními a pocitem štěstí rodičů a dětí. K dosažení těchto cílů WP2 studie shromáždila empirická data skrze strukturované rozhovory s rodiči ze čtyř specifických znevýhodněných skupin v deseti evropských zemích s různými vzdělávacími systémy, sociálními systémy a integračními politikami. Tyto rozhovory zahrnovaly rodiče s dětmi ve věku 3 až 6 let a ve věku od 9 do 12 let za účelem zachycení předškolní fáze a fáze před přechodem na střední školu včetně zkušeností a rozhodování rodičů. PAUL LESEMAN, YVONNE ANDERS, EDWARD MELHUISH, AYÇA ALAYLI, RYANNE FRANCOT, EBRAR GÜLEC, KONSTANTINOS ETROGIANNIS, CECÍLIA AGUIAR, JANA OBROVSKÁ jsou přispívajícími autory této publikace.

Links

727069, interní kód MU
Name: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Acronym: ISOTIS)
Investor: European Union, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)