Detailed Information on Publication Record
2018
Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost
KRAJTL, Ondřej and Lenka LEEBasic information
Original name
Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost
Name (in English)
Everyday aesthetics : aesthetic attitude, distance and media literacy
Authors
KRAJTL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka LEE (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, Pragmatické dimenzie umenia a estetiky, p. 244-252, 9 pp. 2018
Publisher
Slovenská asociácia pre estetiku
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00104872
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-972624-1-9
Keywords (in Czech)
estetický postoj; estetická distance; medializace; estetizace; mediální gramotnost
Keywords in English
aesthetic attitude; aesthetic distance; medialization; aesthetization; media literacy
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 5/3/2019 12:30, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Koncept estetiky každodennosti předpokládá, že estetická zkušenost může provázet jakýkoliv okamžik lidského života. Součástí této každodennosti je tedy nevyhnutelně kulturní a sociální prostředí, které člověka obklopuje. Estetická zkušenost tak vzniká i při konzumaci světa médií. Právě média dnes hrají v euroamerickém kulturním prostoru klíčovou roli v utváření estetických norem a hodnot, stejně jako v estetické zkušenosti. Kolem médií se však v současnosti odehrává intenzívní diskuse, nakolik vůbec rozumíme jejich obsahům i tomu, jak jsou utvářena. Tento text se snaží představit oblast mimouměleckého estetična jako součást konceptu estetiky každodennosti a mediální gramotnosti. Poukazuje také na jistou nestálost, nejednoznačnost a vlastně i nadbytečnost vytyčování hranic mezi světem umění a světem médií a zároveň upozorňuje na roli estetiky v kritické reflexi každodenní mediální praxe.
In English
The concept of everyday aesthetics presupposes that aesthetic experience can be associated with any moment of human life. Hence this everydayness inevitably comprises also the cultural and social environment in which people live. Therefore, aesthetic experience occurs also when consuming the world of the media. It is the media that plays in the Euro-American cultural space both a crucial role in the establishment of aesthetic norms and values and aesthetic experience. However, at present, there is an intensive debate surrounding the media about to what extent we actually understand its contents and how it is formed. This text aims to present the field of extra-artistic aesthetics as a part of the concept of everyday aesthetics and media literacy. Moreover, it also points out to certain instability, ambiguity and in fact also uselessness of delimiting boundaries between the world of arts and the world of the media and simultaneously highlights the role of aesthetics in the critical reflection of everyday practice in the media.
Links
MUNI/A/0785/2017, interní kód MU |
|